– “D’això, no en vull parlar més, girem full!” era l’expressió que el meu pare feia servir quan alguna cosa no m’era concedida, perquè no creia convenient que fos adequada per a mi, sense discussions. O bé es feia el silenci o bé es passava a un altre tema.
– “Quin full!”, pensava jo, de menuda, quan encara no entens ben bé com funciona el llenguatge figurat. De gran ja ho vas entenent, fins que un dia et trobes que aquella expressió que et feia malícia i et tornava impertinent l’acabes repetint als teus fills.
Sí, impertinent! Amb veu baixa sempre acabava remugant:
– “Quin full, quin full…! No en veig cap, de full, jo!”. Eren dèries menors, sense importància.
Això que de petita era una anècdota, ara, de gran, ha tornat a passar amb una altra realitat. Els adults usem aquesta expressió molt sovint per canviar de conversa, sobretot quan és enutjosa i insistent. Quan parles d’una malaltia, sovint la conversa ho és. I quan parles del càncer, encara més! Sovint et pots trobar que no saps ni què dir ni com reaccionar. Per això i perquè familiarment m’hi trobo, ara, aquesta expressió em sembla un gran encert. Perquè davant de les dificultats i de la malaltia, primer l’ideal és practicar la resiliència, aquella capacitat que sembla ser que tenim els humans d’adaptar-nos a les situacions adverses. Tot i que, davant la malaltia, el millor seria poder girar full. No parlar-ne més, perquè s’ha vençut.
GIREM FULL! (en majúscules i amb signe d’admiració), llibres contra el càncer respon a l’encertada plataforma llibretera impulsada des de la llibreria La Impossible (www.laimpossible.cat).
El món del llibre i del sector cultural (editorial, traducció, distribució, disseny gràfic, comunicació i il·lustració, entre d’altres) ha creat aquesta iniciativa per recaptar fons per la lluita contra el càncer. Una iniciativa que neix de manera voluntària amb l’objectiu d’impulsar econòmicament un tractament pioner en immunoteràpia contra el càncer (estimulació de les defenses naturals del cos per tal de combatre les cèl·lules malignes), dins l’Hospital Clínic de Barcelona, per fer-lo arribar a la sanitat pública catalana.
Si m’ho permeteu, des de fora, faré un petit apunt de la iniciativa.
El naming, Girem full!; en aquest cas, el nom fa la cosa. Nom evocatiu. Girem full, passem pàgina. Prou! Adeu-siau, càncer. Més clar, l’aigua.
La campanya de comunicació pretén sensibilitzar la població amb un concepte molt entenedor i didàctic (girem full, tant de bo poguéssim girar full a la malaltia, no parlar-ne més, però perquè l’hem vençut…).
La campanya de publicitat amb materials de marxandatge (de moment, punts de llibre, bosses i cartells), que culminarà en un acte (més endavant en tindrem tots els detalls), es durà a terme el 23 de març de 2020 i al qual s’uniran bona part de les editorials catalanes.
La difusió. L’altaveu. Campanya dirigida a tothom. De seguida ha corregut la iniciativa com la pólvora. Un cas on el boca-orella (real i virtual) té el màxim efecte. Tots som susceptibles de patir la malaltia… Tothom que hi participa ho fa de manera altruista (d’això en sabem molt, a Catalunya), i aquesta és una de les millors fórmules en què és possible l’impuls econòmic.
Sense un bon nom, un bon disseny i una bona campanya, aquesta idea s’hauria quedat només en la conversa entre dos llibreters que no sabien què fer per retornar a la sanitat pública el que ells havien rebut.
Gràcies per la idea a La Impossible i companyia, gràcies a l’Hospital Clínic per acollir-la i gràcies a tothom qui n’està fent difusió per fer-ne d’altaveu.
Gira full al càncer i deixa que els llibres ens segueixin salvant la vida.
Més informació, a GiremFull.cat