Ja sabem que les administracions públiques, les empreses de més de 50 treballadors i aquelles que no hi arribin, però que compleixin especials condicions acabaran tenint una bústia de denúncies, però …
I quines denúncies han de passar per aquest canal?
Segons la directiva 2019/1937 de whistleblowers, almenys el canal i la bústia de denúncies, i els instructors hauran d’estar preparats per atendre denúncies sobre:
- Qualsevol contracte públic, (sigui quina sigui la institució implicada i la quantia, i qui el signi per l’altra part, persona física o jurídica).
- Serveis, productes i mercats financers (préstecs, hipoteques, comissions, riscos, usura i també lloguers)
- Prevenció del blanqueig de capitals, compliment legal (compliance)
- Finançament del terrorisme
- Seguretat dels productes que puguin adquirir-se dins del territori de la Unió
- Conformitat dels productes béns i serveis sotmesos a la legislació europea, tot i que no afecti la seguretat dels mateixos.
- Seguretat del transport
- Protecció de l’entorn (urbanisme, caça)
- Protecció davant les radiacions (clíniques, hospitals, antenes de telecomunicacions, wifi)
- Seguretat nuclear
- Seguretat dels aliments (etiquetatge, caducitat, additius)
- Control dels pinsos i additius per a animals.
- Sanitat animal
- Benestar dels animals
- Salut pública, (riscos, hospitals, farmàcia, medicació, política sanitària, polítiques ABQ).
- Protecció dels consumidors de productes i serveis, inclosos els serveis prestats per l’Estat (Expressament es cita a l’Administració de Justícia, Policia, Exèrcit i Hisenda).
- Protecció de la privacitat i de les dades personals, (transmissions transfrontereres de dades, DPD, vídeo-vigilància, metadades).
- Seguretat de les xarxes telemàtiques i altres infraestructures crítiques (aigua, gas, electricitat i comunicacions)
- Sistemes d’informació
- Qualssevulles infraccions que afectin els interessos financers de la Unió tal com es contemplen en l’article 325 del TFUE (Lluita contra el frau, a partir de 10.000 €)
- Totes les infraccions relatives al mercat interior, tal com es contemplen en l’article 26, apartat 2, del TFUE (mercat interior sense fronteres; lliure circulació de mercaderies, persones, serveis i capitals; mercats captius, dúmping, vulneració de directives sobre el treball)
- Totes les infraccions de les normes de la Unió en matèria de competència (competència deslleial, abús de patents, contractes d’exclusiva).
- Qualsevol activitat que hagi percebut ajudes atorgades pels Estats, encara que no fos diners directes de la Unió. (Subvencions, garanties bancàries, especial agències, comissions i organismes de control, transparència, antifrau, agències de protecció de dades, comissions nacionals com la CNMC, Casa Reial, Consell d’Estat, CGAE, CGPJ, CGPE, patronals, sindicats, confraries, clubs de futbol, fundacions, patronats, mitjans de comunicació, institucions dedicada a Formació, associacions culturals, insersos o Esglésies), Consells (Consell d’Estat), tribunals (Tribunal de Comptes). Recordem que la directiva esmenta expressament que s’inclou totes l’activitat del Poder Judicial a la Directiva i només s’exclou de la mateixa l’activitat de jutges i magistrats la fase deliberatoria de les sentències. RES MÉS • Totes les infraccions relatives al mercat interior en relació amb els actes que infringeixin les normes de l’impost sobre societats (PER EXEMPLE, fiscalitats modificades per decret per la instal·lació d’un projecte empresarial).
- Qualsevol pràctica amb finalitat obtenir un avantatge fiscal que desvirtuï l’objecte o la finalitat de la legislació aplicable de l’impost sobre societats.
A partir de la Directiva, l’Estat i les comunitats autònomes hi podran afegir més casuística, depenent de la seva assumpció de competències i es podran afegir altres àrees que, si bé estan regulades ja pel Dret de la Unió, aquesta no creu oportuna incloure-les en la llista de procediments obligatoris de denúncia.
PERÒ també l’empresa o institució podrà afegir temes que puguin ser conflictius per a ella, com mobbing, assetjament sexual, equiparació de càrregues i retribucions en els llocs de treball, etcètera.