Una quarantena de veïns de Castelldefels (Baix Llobregat) han aprofitat aquest diumenge el pas pel municipi de la Volta Ciclista a Catalunya per mostrar el seu enuig davant la decisió del govern municipal de desmantellar el carril bici segregat de l’avinguda de la Pineda, una de les principals artèries de la ciutat, que tornarà a ser de doble sentit per als cotxes. L’actuació era una de les propostes electorals del PP i tira endavant després que la junta de govern l’aprovés fa uns dies per procediment d’urgència, tot i el rebuig de l’oposició i de la plataforma ‘L’avinguda de la Pineda no es toca’. Aquesta plataforma ciutadana denuncia que la decisió va en perjudici de la salut i la seguretat dels veïns i ja ha anunciat una demanda.
Amb cartells de ‘Salvem l’avinguda de la Pineda’ o ‘L’avinguda de la Pineda no es toca’ -clam que dona nom a la plataforma ciutadana-, veïns de Castelldefels s’han congregat a la rotonda d’entrada al municipi per la C-245 per visibilitzar la seves queixes en l’aparador que representa la Volta a Catalunya, que aquest diumenge ha culminat amb l’etapa final.
Tadej Pogačar i els altres més de cent ciclistes han passat ràpid, molt ràpid, però els veïns han fet sentir les reivindicacions mentre avançaven els cotxes d’equip i tota la comitiva que conforma la maquinària de la Volta.
En declaracions als periodistes, Irene González, portaveu de la plataforma ciutadana ‘L’avinguda de la Pineda no es toca’, ha lamentat que després de mesos d’intentar negociar amb el govern municipal no hagin pogut arribar a cap acord per evitar el desmantellament del carril bici segregat de la principal artèria que uneix el centre de la ciutat amb la platja, una actuació que tindrà un cost de 250.000 euros.
Després que la junta de govern -format pel PP i SOM Castelldefels- aprovés a mitjans de mes per procediment d’urgència la supressió del carril, la plataforma va anunciar mobilitzacions com la d’aquest diumenge, així com que recorreria a la via judicial.
González ha indicat que preveuen presentar una demanda contenciosa administrativa en les properes setmanes, d’acord amb els terminis legals que s’han de seguir. La plataforma, que ja es troba en converses amb advocats i el perit per als informes tècnics, confia que la demanda tindrà recorregut.
Aquesta plataforma adverteix que tornar a la doble circulació de cotxes implicaria “més contaminació”, “més fum”, “més soroll” i “més molèsties” per als veïns, però sobretot perjudicaria la seguretat viària. La portaveu ha explicat que pel carril bici segregat hi passen moltes famílies, ja que s’utilitza com a via escolar, i que treure’l és un “risc molt gran” per als ciclistes i usuaris de patinets, que haurien de circular per la calçada.
En els últims dies l’Ajuntament de Castelldefels ha anunciat que ampliarà la xarxa de carrils bicis a la ciutat en 2,4 quilòmetres, de manera que tindrà en el futur 25 quilòmetres de vies pedalables. Preguntada per aquest anunci, González ha apuntat que la “demagògia” és habitual en aquest àmbit i que si el consistori amplia la xarxa pedalable estaran “encantats”, però que ells continuen defensant el carril bici segregat de l’avinguda de la Pineda per la seva importància. També ha afegit que cal estudiar bé la proposta de l’Ajuntament per veure la utilitat real dels trams que planteja.