Des del passat 2 d’octubre i fins aquest diumenge se celebra a l’antiga presó de La Model la cinquena i última edició del festival itinerant Ús Barcelona, dedicat a l’art a l’espai públic. El festival gratuït omple aquests dies l’exterior i l’interior de la presó amb expressions pròpies de l’art urbà com el muralisme i les instal·lacions, combinades amb conferències, projeccions de cinema o un mercat d’art, entre altres. “La Model ofereix moltes possibilitats per parlar de passat, present i futur”, afirma el director de la cita, Marc Garcia, per a qui és important l’evolució del festival cap a un espai de reflexió més enllà de l’exhibició de ‘street art’. Ús Barcelona va néixer el 2014 “per mostrar una alternativa creativa a les restriccions” de l’Ordenança del Civisme a aquestes expressions artístiques i dirà adéu després d’aquesta edició.
Artistes locals com Paula Bonet, Domestic Data Streamers, Ampparito, Kevin Ledo o Bornai participen aquests dies amb les seves creacions en la reflexió sobre passat, present i futur de La Model que proposa el festival Ús Barcelona. La cinquena edició de la cita és també la més extensa. Va engegar el dimarts 2 d’octubre i clourà el proper diumenge, per bé que el gruix d’activitats i la gran afluència de públic s’espera a partir d’aquest divendres a la tarda.
Des de la seva primera edició, el 2014 als antics Encants, Ús Barcelona ha estat un festival itinerant a la recerca d’espais en desús o en procés de transformació urbanística per, “en el mentrestant, produir-hi activitats”. Amb tot, i segons explica el seu creador, Marc Garcia, amb el pas dels anys la cita ha anat fixant-se més en “l’entorn sociocultural” de l’espai on es desenvolupava, per esdevenir quelcom més que un certamen on es mostren expressions d’art urbà, o de carrer.
En aquest sentit, l’arribada a La Model “ha ofert moltes possibilitats” al festival, valora Garcia. “És un espai al voltant del qual parlem del seu passat, present i futur”, els dos primers de signe “polític” i el darrer, un escenari “incert” a l’espera de saber en què es transformarà finalment l’antic centre penitenciari. “Com a gestor del projecte, això et dóna moltes possibilitats, i també als artistes”, diu el director del certamen.
El rerefons reivindicatiu que està en l’origen del festival és el de mostrar “alternatives creatives” a les limitacions (i sancions) que l’anomenada Ordenança del Civisme de Barcelona va imposar, també, a les expressions d’art urbà, com el muralisme. És en aquest sentit que Garcia considera “poètic” que la cita celebri la seva última edició en una presó.
“Aquella llei del 2005 pretenia que tothom que pintés al carrer acabés aquí (la presó), i és molt poètic que anys després arribem –a fer el festival- aquí, i a sobre pintem les parets”, celebra Garcia. “Al final, la creativitat supera les restriccions. Hem de deixar de multar i prohibir com a única opció, hi ha altres alternatives i s’ha de deixar que els ciutadans les explorin”, continua reivindicant Marc Garcia.
Fin de la segunda jornada en La Model. pic.twitter.com/I2S8GA2erg
— Paula Bonet (@paulaboneti) 4 d’octubre de 2018
Cinquena i última edició
Malgrat el desplegament d’aquesta cinquena edició, el fundador del certamen confirma que també serà l’última. “Portem cinc anys, som l’únic festival que canvia la ubicació any a any i el suport dels patrocinadors principals ha estat gran, però necessitem un treball conjunt i més suport de l’Ajuntament de la ciutat on es produeix el festival”, argumenta Garcia per explicar l’adéu d’Ús Barcelona.
Garcia agraeix el suport rebut per part de l’Ajuntament amb la cessió d’espais (com la mateixa Model), però també lamenta que el consistori no hagi fet una aportació econòmica més important els darrers anys. “Al final, és un festival que arriba a molts públics i que fa ciutat, i sense un company de viatge com ells és molt difícil tirar endavant un projecte que no té cap tipus de pretensió econòmica”, afegeix.