Un estudi de la patronal PIMEC i el Departament de Cultura constata que l’ús del català per atendre els clients baixa a mesura que augmenta la grandària de les empreses. Aquest ús passa del 55,15% en les empreses sense assalariats al 37,1% en les grans empreses, mentre que les microempreses i les empreses sense treballadors són les que més fan servir el català en els seus materials comunicatius.
L’estudi “L’ús habitual del català a les pimes” també conclou que l’ús del català ha augmentat un 17,1% respecte de l’any 2012 i que aquest és l’idioma més utilitzat a Catalunya a l’hora de comunicar-se amb els clients, segons han manifestat el 46,4% de les empreses consultades. Tanmateix, un gruix important de les empreses —el 43,6%— canvien de llengua en funció del client.
Pel que fa a les diferències per zones, el document apunta que a Barcelona ciutat tan sols una de cada tres empreses (33,2%) afirma atendre habitualment en català, mentre que un 59,2% ho adapta al client. A Tarragona (60%), Lleida (60,5%) i Girona (52,4%) el percentatge de botiguers que atén directament en català puja considerablement.
L’enquesta s’ha dut a terme de manera telemàtica entre els associats de la patronal de petites i mitjanes empreses Pimec i s’han obtingut 773 respostes, per empreses que representen una plantilla d’uns 18.750 treballadors.