Edició 2311

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 22 de novembre del 2024
Edició 2311

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 22 de novembre del 2024

Un centenar de famílies denuncien la “mala gestió” de promocions d’habitatge protegit de L’Obra Social La Caixa

|

- Publicitat -

Un centenar de famílies han denunciat aquest dimecres la “mala gestió, expulsions i no renovació de contracte, pujades de preu injustificades i manca de manteniment” a 34 promocions d’habitatge de protecció oficial propietat de L’Obra Social La Caixa. El col·lectiu, que compta amb el suport del Sindicat de Llogateres, ha explicat en roda de premsa que les promocions es van construir entre el 2002 i el 2012 i que van rebre “més de 25 milions d’euros de subvencions públiques”. Les famílies han lamentat la “dificultat de parlar directament amb responsables” de l’entitat i per això han començat a organitzar-se per exigir solucions.

Publicitat

Segons els llogaters, les promocions estan sotmeses a dos règims diferents, un primer que en la majoria dels casos dura deu anys i durant el qual “La Caixa està obligada a llogar els pisos a un preu protegit”. En el segon règim, que els denunciants asseguren que és el que afecta actualment la gran majoria de les promocions, “La Caixa pot vendre o llogar els habitatges a un preu estipulat però no està obligada a tenir-los llogats”.

“És en aquesta fase, i un cop La Caixa ja ha recuperat tota la inversió inicial, en què les pràctiques especulatives es tornen més ferotges i comencen les expulsions i no renovacions de contractes i els habitatges buits”, ha lamentat el col·lectiu. Davant d’aquesta situació, llogaters de promocions d’arreu Catalunya “comencen a organitzar-se amb el Sindicat de Llogateres per exigir a La Caixa lloguers estables i dignes”. Davant les “dificultats per parlar directament amb responsables de La Caixa”, exigeixen una taula de negociació i que es resolguin les seves demandes.

Els afectats han assegurat que “la manca de manteniment” de les promocions i dels habitatges es denuncia “des de fa anys”, i han denunciat que “malgrat La Caixa es desentén de les seves responsabilitats a l’hora de fer-se càrrec de les instal·lacions, les despeses en concepte de manteniment dels rebuts mensuals del lloguer no paren de créixer”.

“Per cobrir-se les espatlles, La Caixa interposa clàusules abusives en els contractes de lloguer que estableixen que ha de ser el llogater qui es faci càrrec de la totalitat del manteniment dels habitatges, quan és una clàusula que clarament contradiu la LAU”, opina el col·lectiu.

Et pot interessar  Dos de cada tres municipis no han construït cap pis social en 20 anys, mentre que a Catalunya s’ha triplicat la demanda

Alhora afirmen que durant els últims anys la situació “ha anat a pitjor” amb veïns als quals “no els han volgut renovar” el contracte, o se’ls ha renovat “amb clàusules abusives i sense la garantia de poder-se quedar de forma estable a les seves llars”. Com a conseqüència, afegeixen, promocions a Vic o a Reus “han anat quedant buides en els últims anys”.

Per tot plegat, els afectats demanen una “paralització immediata de tots els processos judicials i sentències de desnonament d’habitatges de La Caixa”. També que els contractes de lloguer es renovin de manera automàtica per una durada mínima de set anys a un preu màxim del 30% de la renda disponible “i sense articles il·legals o clàusules abusives”.

Alhora exigeixen que s’ofereixi als llogaters “expulsats de pisos de l’Obra Social el retorn a casa seva” i una “cessió en forma de convenis municipals dels pisos buits per pal·liar els greus problemes en l’accés a l’habitatge” que, asseguren, es viuen a Catalunya.

A més reclamen un pla d’inversions per un manteniment “en condicions dignes d’habitabilitat i salubritat dels habitatges i zones comunes de les promocions de La Caixa”.

El col·lectiu i el Sindicat de Llogateres, amb la col·laboració d’altres entitats pel dret a l’habitatge, han convocat una manifestació a Sitges el proper 15 d’abril.

Estricte compliment de la legalitat vigent

De la seva banda, fonts de l’entitat han explicat a l’ACN que els criteris generals de gestió de la cartera immobiliària que guien l’actuació d’InmoCaixa “es basen en un estricte compliment de la legalitat vigent”. Les mateixes fonts afegeixen que la companyia “busca sempre l’equilibri entre la defensa del valor de la seva cartera i la sensibilitat en els casos en què es detecta i acredita vulnerabilitat economicosocial per part dels llogaters”.

L’entitat admet que en el procés de gestió d’aquesta cartera “es poden generar casos puntuals de desacord amb alguns inquilins, que la companyia gestiona cas a cas i amb flexibilitat per trobar la millor solució”.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut