UGT i Plataforma per la Llengua han demanat al Govern que incorpori l’ensenyament del català al currículum de tota la Formació Professional (FP). En una roda de premsa, han presentat ‘L’FP, en català! La llengua, un dret laboral!’, un manifest conjunt amb deu mesures per revertir aquesta situació, que, segons Rut Carandell, directora de la plataforma, és “anòmala” i requereix “una intervenció urgent”.
Per a protegir els drets lingüístics dels estudiants de l’FP, exigeixen augmentar els recursos i el nombre de professors de català, així com modificar el Decret del Règim Lingüístic impulsat pel departament d’Educació perquè l’FP no quedi exclosa. També han fet una crida a entitats i institucions perquè col·laborin i se sumin al manifest.
L’aprenentatge del català, una assignatura pendent
L’entitat i la plataforma han denunciat que no s’imparteixi cap hora d’aprenentatge de la llengua catalana en el currículum de l’FP, ni en la formació reglada ni en la no reglada, ni tampoc en la formació del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC). Una situació, que, segons han expressat, és especialment “anòmala” tenint en compte que durant el curs 2023-24 l’FP ha batut “un rècord d’alumnat”, amb un creixement de 8.293 alumnes respecte al curs anterior, segons ha detallat Núria Solé, vicesecretària general d’UGT.
Segons Jesús Martín, responsable de l’FP de la Federació de Serveis Públics de la UGT de Catalunya, el currículum de l’FP “permet aquesta modificació” i cal fer-la per “restablir la normalitat”. “Hem de demanar al Govern que inclogui mòduls d’aprenentatge de la llengua sense distinció”, ha insistit.
És inadmissible que en el currículum d’FP no s’imparteixi CAP hora d’aprenentatge de català.
Cal que es formin els estudiants per tenir unes competències que els permetin tenir més oportunitats i garantir el dret dels ciutadans de ser atesos en català. #FPencatalà ✍ pic.twitter.com/OeeddZY5RW
— Plataforma per la Llengua Catalunya (@PLlCatalunya) November 9, 2023
UGT i la Plataforma reclamen un augment del professorat de català per respondre a la demanda d’alumnat, que s’hauria de materialitzar amb la creació d’un nou grau de didàctica de la llengua o bé oferint més places del màster que permet impartir classes de català a secundària i a l’FP.
Pel que fa al Servei d’Ocupació de Catalunya li han demanat més implicació per assolir aquest objectiu amb formacions específiques d’ensenyament de la llengua, i així poder garantir un cert nivell de domini lingüístic.
De la mateixa manera, també han reclamat a la col·laboració de l’Agència Pública de Formació Professional de Catalunya i del Consorci per la Normalització Lingüística, sobretot en aquells centres on hi hagi menys competència, com per exemple als Centres d’Alta i Màxima Complexitat.
Pel que fa a l’alumnat nouvingut, reclamen reforçar les aules d’acollida en llengua catalana amb l’objectiu que aquests estudiants “tinguin les mateixes competències en català” que la resta. “El personal docent ha de tenir la capacitació lingüística i pedagògica per afavorir una immersió lingüística des del principi”, suggereixen en el manifest.
Règim del decret lingüístic d’Educació
D’altra banda, la plataforma ha aprofitat l’ocasió per celebrar el decret del règim lingüístic que el departament d’Educació està preparant per reforçar la seguretat jurídica dels centres en l’ensenyament de les llengües. Però han insistit que, en el cas de l’FP, no “és prou específic”.
En concret, el decret estableix que els ensenyaments en FP han d’assegurar el domini oral i escrit en català “en el nivell que sigui necessari”. Segons UGT i Plataforma, aquesta condició “és massa genèrica” i caldria modificar-la per ajustar-la a les necessitats de la societat catalana, que “ha de poder ser atesa i viure en català”, segons el manifest.