El Govern investigarà “a fons” la denúncia de vulneració del dret a vaga dels treballadors de Nissan per part de l’empresa. En una roda de premsa després de reunir-se amb el comitè d’empresa, el conseller de Treball, Chakir El Homrani ha dit que “no es pot considerar legal” tornar a incloure un miler de treballadors de la planta de la Zona Franca en un ERTO per força de causa major per l’aturada de producció que ha causat la vaga indefinida de la plantilla, que protesta per l’amenaça de tancament que plana sobre les fàbriques catalanes. La trobada amb els sindicats arriba l’endemà que el diari japonès ‘Nikkei’ publiqués que l’automobilística ja havia decidit tancar les plantes catalanes i traslladar la producció a fàbriques de Renault. Les demandes dels representants dels treballadors han arribat tant a l’Autoritat Laboral com a la Inspecció Treball i tots dos organismes han obert una investigació.
El conseller ha insistit a remarcar que l’estat d’alarma decretat per combatre la covid-19 “no permet la vulneració del dret de vaga”, un dret fonamental i, per aquest motiu, el Departament que dirigeix investigarà “fins al final” les irregularitats que denuncien els sindicats. “L’Autoritat Laboral serà dura i estricta perquè es compleixi amb la normativa i no s’incompleixi cap dret”, ha dit.
Nissan va tornar a aplicar un ERTO a un miler de treballadors de la planta de la Zona Franca que treballaven en la fabricació de la ‘pick-up’ Classe X de Mercedes i es van quedar sense peces per la vaga indefinida convocada des del 4 de maig, i que només es va fer de forma efectiva al centre d’estampació de Montcada i Reixac. Els sindicats reclamen a les administracions que no s’acceptin la inclusió en els expedients els treballadors que estaven convocats per a la fabricació de la pickup de Mercedes. A banda de dirigir-se a l’Autoritat Laboral i a Inspecció de Treball, les organitzacions sindicals també han presentat una demanda pel mateix motiu per la via judicial.
El Departament de Treball tornarà a convocar una mediació entre sindicats i empresa per buscar un espai de consens i diàleg i una solució pel futur dels treballadors, ha dit El Homrani.
Futur de Nissan
Tot i afirmar que “no seria honest” no estar preocupat pel futur de Nissan a Catalunya, el conseller ha defensat la viabilitat de les instal·lacions i ha dit que espera que la proposta d’inversió que van presentar l’Estat i la Generalitat sigui valorada per part de la multinacional nipona. “La decisió no està presa”, ha recordat el conseller que també ha dit que l’empresa no ha fet públic el seu posicionament oficial. Per això, ha demanat esperar al 28 de maig, el dia en què Nissan presentarà els resultats globals de la companyia, per veure si l’estratègia conjunta dels governs català i espanyol “dóna fruits”.
El Hormani s’ha negat a valorar l’impacte de la pèrdua de Nissan sobre l’ocupació a Catalunya i ha assegurat que “seria un error” que l’administració contemplés “un altre escenari que no fos el de la continuïtat”.
Preguntat també sobre si el Departament estava treballant en algun programa per pal·liar el tancament o en algun pla alternatiu pels treballadors, ha insistit a dir que “ara no pertoca contemplar escenaris B perquè debilitem la nostra capacitat a l’hora de defensar la viabilitat i la importància que té la Nissan en el teixit industrial de l’automoció a Catalunya”. “Si donem per suposat el tancament encara que sigui de forma hipotètica ens estarem debilitant en una situació molt complexa”, ha afegit.
Les fàbriques de l’automobilística donen feina a 4.200 de forma directa i a més de 20.000 persones indirectament, ha recordat El Homrani. En un comunicat emès poc abans de la roda de premsa, l’empresa ha assegurat que de Nissan en depenen 3.000 empleats directament i 13.000 de forma indirecta. Segons les mateixes xifres, el pes aproximat de l’empresa en el PIB català és de l’1,3%. Si només es mira el PIB industrial, la xifra s’enfila fins al 7%.