A partir d’aquest 1 de gener del 2020 el conjunt de la metròpolis de Barcelona, liderat per l’AMB i els ajuntaments implicats, inicia un pioner projecte a l’Estat per començar a reduir la contaminació atmosfèrica i a millorar la qualitat de vida dels ciutadans que resideixen o treballen a Barcelona, Sant Adrià de Besòs i l’Hospitalet de Llobregat, i part d’Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat i s’anomenarà Zona de Baixes Emissions (ZBE).
En l’àmbit europeu, moltes ciutats ja han iniciat plans similars amb el mateix fi i les conclusions han estat positives: ni hi ha hagut deficiències en el transport i, fins i tot, les que es van iniciar el 2010 han començat a ampliar les condicions per a poder circular per la ZBE.
Tràfic a Barcelona | Flickr.com/ibcmass
Per què una ZBE a l’Àrea Metropolitana de Barcelona?
L’AMB i els ajuntaments han volgut implementar el projecte de la ZBE a l’àrea metropolitana de Barcelona, la més gran del sud d’Europa, amb un objectiu final molt clar: millorar les condicions de vida dels ciutadans i vetllar per a la seva salut. Reduint els vehicles més contaminats s’estarà millorant la qualitat de l’aire que respirem i també s’actuarà contra el canvi climàtic.
Qui coordinada i duu a terme la iniciativa?
En una trobada amb periodistes, Joan Maria Bigas, Director de mobilitat, transport i sostenibilitat de l’AMB i Carles Conill, director de Serveis de mobilitat sostenible de l’AMB han explicat que la ZBE és una iniciativa de l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona, coordinada amb tots els altres municipis metropolitans afectats.
El projecte s’ha dut a terme tenint en compte els èxits recollits a les ciutats europees com Londres que han dut a terme accions semblants: restringir els vehicles més contaminants.
Com puc saber si el meu vehicle està afectat?
Qualsevol ciutadà pot comprovar si el seu vehicle (cotxes, furgonetes, motos, ciclomotors…) està afectat per la ZBE entrant al web ZBE.barcelona o, directament, introduint aquí la seva matrícula.
On es pot circular?
Les zones de Barcelona on sí que es podrà circular són la Zona Franca industrial i Vallvidrera, el
Tibidabo i les Planes. Les Rondes també estan exemptes de la ZBE i es podran utilitzar per a tothom. Els vehicles sense etiqueta no podran usar les sortides sinó usar la infraestructura només per a travessar la ciutat. La idea és evitar que els vehicles contaminants entrin a zones urbanes.
Quins vehicles no estan afectats?
Tenen una moratòria d’un any els autocars, camions i furgonetes. Altres vehicles especials com firaries o per a persones amb mobilitat reduïda podem tramitar les exempcions. No hi ha moratòria pels taxis tot i que les dades que té l’AMB a la mà de fa dos anys expliquen que entre el col·lectiu hi ha molt pocs taxis sense etiqueta.
Necessito una etiqueta per a circular?
Bigas i Conill especifiquen que no cal que els vehicles autoritzats a circular diguin posada visiblement una etiqueta a no ser que hi hagi algun canvi de normativa d’àmbit europeu, per ara no prevista. L’etiqueta, doncs, en realitat és la matrícula dels cotxes, ja que la informació que aquestes proporcionen és la que determina si un vehicle pot circular per la ZBE Rondes BCN o no. Per tant, no cal dur cap distintiu ni adhesiu de manera visible al vehicle.
Quin horari té la ZBE?
La ZBE Rondes BCN s’activa de dilluns a divendres laborables de 7 del matí fins a les 8 de la tarda. No estarà operativa els dies festius i ni els caps de setmana.
Es pot entrar puntualment amb un vehicle no autoritzat a la ZBE?
L’AMB contempla la possibilitat que els vehicles sense etiqueta puguin circular per la ZBE si prèviament s’han de registrar al web zbe.barcelona i han sol·licitat l’autorització. Cada vehicle sense etiqueta tindrà 10 dies l’any per circular per la ZBE Rondes BCN. El permís, però, té un cost de 2€ per dia amb bonificacions per a les famílies que demostrin un nivell de renda baix.
Què passa amb els vehicles estrangers?
Els vehicles de fora de l’Estat s’hauran de registrar per saber si els hi correspon el certificat que determina si seu vehicle li correspondria etiqueta ambiental. La tasca de gestió, comporta un impost de 5€ addicionals. En cas afirmatiu, podran circular lliurement. En cas de ser un vehicle dels més contaminants, podran recórrer a les 10 autoritzacions diàries, a un preu de 2€/dia.
Quin impacte tindrà la ZBE?
Bigas i Conill calculen que l’impacte inicial durant el primer any podria suposar la reducció de la circulació a uns 120,000 vehicles (uns 80.000 cotxes i 35.000 motos).
Quines són les sancions?
A part de les policies locals de cada municipi de la ZBE Rondes BCB, l’AMB té previst instal·lar unes 120 càmeres arreu de la ZBE així com un cotxe mòbil dotat amb videovigilància. Les sancions, però, seran efectives a partir de l’1 d’abril i fins llavors tan sols s’avisarà als infractors. Les multes seran de 100€.
Gran desplegament tecnològic
El sistema de control i de sancions compta amb un gran desplegament tecnològic dut a terme per l’AMB i els 5 ajuntaments metropolitans. A través de les càmeres, tot informatitzat, es tindrà accés a la base de dades mitjançant les matrícules i es passarà la informació als ajuntaments, que són qui finalment emeten una sanció. També està informatitzat i és telemàtic el sistema de per a registrats vehicles, sol·licitar els dies d’excepció i certificar les moratòries. El mateix sistema comunicarà a les Guàrdies Urbanes les matricules perquè aquells vehicles que hagin tramitats excepcions i/o autoritzacions no siguin multats. El projecte, a part de la gegantina creació de base de dades, comptarà amb un servei d’atenció al ciutadà. Des de l’AMB recorden que és l’espai web zbe.barcelona la gran eina pels ciutadans informar-se i fer tràmits.
Una T-Verda per deixar el cotxe i un pàrquing als afores
A banda de millorar el servei de Bus Metropolità, destaquen tres iniciatives de l’AMB per fomentar el transport públic. Els qui es desfacin del cotxe privat, obtindran la T-verda metropolitana, que actualment és una targeta física específica (com els altres títols) i que més endavant s’integrarà en la T-mobilitat. Ofereix 3 anys de transport públic gratuït a canvi de desballestar un vehicle contaminant. Per als que no puguin desprendre’s del seu vehicle, hi ha l’opció del park & ride, que facilita, a través de l’app P+R, la intermodalitat entre vehicle privat i transport públic. L’ATM treballa en noves places d’aparcaments.