Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha conclòs que el conductor de l’autobús H16 investigat per suposadament no obrir les portes a dues adolescents dijous de la setmana passada va actuar correctament. Segons la investigació interna, els paràmetres tècnics indiquen que va obrir la porta en la primera parada que se li va sol·licitar. Així, TMB tanca la investigació per la denúncia d’una dona segons la qual el conductor s’havia negat a deixar baixar les seves filles, de 12 i 18 anys, ja que les dades tècniques han desmentit la versió de la denunciant.
La denunciant, segons el relat que va fer a Twitter,va afirmar que en prémer el botó abans d’arribar a la parada de casa seva, el conductor no va obrir les portes i tampoc a la parada següent. Ho va fer, segons elles, quan la de 18 anys va dir en veu alta que trucaria a la família. Aquest fet va causar que posteriorment s’acusés al conductor d’haver retingut a les dues adolescents dijous de la setmana passada. Com que els fets van succeir dijous a la tarda en un entorn solitari, implícitament es podia interpretar que s’acusava el conductor d’haver intentat molestar les dues adolescents.
Segons la investigació, a les 19.35 hores del dia 23 l’autobús es va aturar i obrir les portes a la parada Pg. Taulat-Provençals. A continuació va passar de llarg de les parades Pg. Taulat-Diagonal Mar i Pg.Taulat-Pl. Llevant, perquè no hi havia registrada cap sol·licitud de parada. Quan l’autobús ja es dirigia a la següent parada es va produir la petició per baixar. El registre marca aquesta acció a les 19.38 hores. Un minut després l’autobús s’aturava a la següent parada, Sant Ramon de Penyafort-Ronda Litoral, on va obrir les portes. A continuació el vehicle, ja sense passatgers, va avançar fins a l’última parada del trajecte, al carrer d’Eduard Maristany.
És una norma general de seguretat que els autobusos no poden aturar-se i obrir les portes fora de les parades establertes. Els serveis tècnics de Bus també han fet proves per verificar que el sistema de sol·licitud de parada d’aquest bus funciona correctament, han comprovat l’avís acústic i visual, tant a la pantalla de client, com la il·luminació del panell de parada i l’avís en el lloc del conductor. Les dades obtingudes del sistema de posicionament i els registres del vehicle concorden amb l’explicació donada pel conductor en les diverses entrevistes mantingudes amb els responsables de la línia i de la cotxera. El resultat de la investigació s’ha comunicat a la mare de les dues usuàries, que va presentar una reclamació a través de l’Ajuntament de Barcelona.
Aquest dilluns, des de la Direcció de TMB, tan aviat es va tenir coneixement del tema després de la denúncia pública de la mare de les noies a Twitter, es va contactar amb la dona per demanar excuses per la resposta inadequada enviada inicialment i comunicar-li que s’iniciaria una investigació exhaustiva per clarificar l’assumpte. La concreció de les dades aportades per la pròpia reclamant ha facilitat la ràpida investigació de l’incident.
La direcció de TMB vol posar de manifest la professionalitat de la seva plantilla, “que presta un servei de transport públic de la màxima qualitat, atenent a protocols i normatives que sempre tenen com a objectiu garantir la seguretat de la ciutadania. Els transports de Barcelona són referents a nivell mundial i un dels serveis públics més ben valorats en totes les enquestes de satisfacció”.
TMB revisarà els seus protocols de resposta de les queixes i reclamacions i reforçarà la formació del personal que presta aquest servei per millorar l’atenció i informació a la ciutadania. Davant la magnitud de l’impacte mediàtic del tema, i fins i tot l’alarma social generada, TMB posarà a disposició de les autoritats les anàlisis tècniques realitzades i les dades en què es basen. El comitè d’empresa va donar suport al conductor i va criticar l’actitud pública de l’empresa municipal.
Cal recordar que després que la mare de les adolescents denuncies que se li havia donat una resposta inadequada a la seva queixa, va fer el fil a Twitter, en què exposava els fets, i que la tinenta d’Alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, va comentar. Bonet fer una piulada en la qual expressava que “lamento molt la situació per la que van passar les teves filles” i va assegurar que “no permetrem que un fet similar torni a passar al transport públic de la ciutat”.
Al seu torn, el Comitè d’Empresa de Transports de Barcelona va acusar la tinenta d’Alcaldia de Barcelona, de no haver defensat el conductor i d’haver-se “sumat a l’escarni” contra el xòfer i van exigir-li que reparés els danys soferts.
El passat 23 de desembre al voltant de les 19:15h, les meves filles, de 18 i 12 anys, tornaven a casa des de l’Avinguda Icària amb l’autobús H16 de @TMB_Barcelona @bcn_ajuntament (FIL)
— Georgina Roch (@GeorginaRoch) December 27, 2021
Aquesta és la resposta absolutament insuficient que ens dona @TMB_Barcelona pic.twitter.com/L9O2j1ZOV3
— Georgina Roch (@GeorginaRoch) December 27, 2021
Lamento molt la situació per la que van passar les teves filles, @GeorginaRoch.@TMB_Barcelona ha obert una investigació per aclarit els fets. No permetrem que un fet similiar torni a passar al transport públic de la ciutat. https://t.co/wT5JAcXtCt
— Laia Bonet (@laiabonetrull) December 27, 2021
🎙 "Igual que @laiabonetrull es posa una medalla quan un conductor d'autobús salva una dona de morir al metro, podria haver sortit a donar la cara per aquest treballador."
👤 Juan Ramiro García, delegat @cgtbus #PlantaBaixaTV3
▶ https://t.co/P8s6EGHZox pic.twitter.com/l1x0BRPi1X
— Planta baixa TV3 (@plantabaixatv3) December 29, 2021