El professor de sociologia de l’art i col·leccionista, Vicenç Furió, ha comissariat l’exposició Rembrandt. Geni del gravat, inaugurada ahir, al Centre Cultura de Terrassa. La mostra que es podrà veure fins al dia 24 de febrer de 2019, recull cinquanta estampes de qualitat d’impressió i de conservació excel·lents. Les obres formen part de la col·lecció personal del comissari. La proposta reflecteix la força expressiva i humanitat de l’artista que va destacar pel seu virtuosisme tècnic i innovació en l’ús del clarobscur.
L’exposició es presenta com una oportunitat per explorar un vessant de Rembrandt que ha tingut poca fortuna a les institucions catalanes. Segons el professor i comissari de l’exposició, Vicenç Furió, en aquests equipaments hi trobem importants conjunts de gravats de Goya o de Fortuny, però no de Rembrandt.
“Es tracta d’un conjunt d’estampes distribuïdes en tres dècades, que tenen una qualitat de conservació i d’impressió excepcionals”, comenta Furió, que assenyala que en aquestes peces es percep “l’habilitat del traç i la destresa tècnica de l’artista”, que segons el comissari “era un dibuixant excel·lent”. Les obres van acompanyades de cartel·les explicatives que ofereixen al visitant criteris “per poder mirar les obres i trobar on rauen els seus mèrits i les seves qualitats”.
Amb motiu de l’exposició, Furió ha escrit el llibre titulat també Rembrandt. Geni del gravat, coeditat per Edicions de la UB i el Centre Cultural Terrassa. Repassa d’una forma extensa i detallada les particularitats de l’obra de l’artista i els seus punts forts. El comissari de l’exposició revela que d’entre les cinquanta peces que es poden veure al Centre Cultural Terrassa, destaquen alguns gravats de gran raresa, dels quals se’n conserven molt pocs exemplars arreu del món.
Per últim s’ha de destacar la tasca de Furió com a col·leccionista i sociòleg de l’art, dos camps en els quals ha excel·lit. El primer el podem comprovar en aquesta mateixa exposició. El segon en les línies de Jordi Berrio en descriure el llibre Sociologia de l’art de Vicenç Furió, el 1995 a la revista Anàlisi: “Som al davant d’una obra complexa i plena d’erudició, a través de la qual el lector pot fer un seguiment dels temes més importants referents a l’art vist com un fenomen social”.