Sumar ha instat PP i Junts a “no equivocar-se” votant en contra de la reducció de jornada, una reforma que “ho canvia tot” i que té el suport social de la ciutadania. En un acte a Viladecans, la vicepresidenta segona i Ministra de Treball del govern espanyol, Yolanda Díaz, ha interpel·lat als populars tot preguntant-se si “colpejaran els treballadors” no aprovant la disminució del temps de treball a 37,5 hores. Prèviament, la portaveu al Congrés, Aina Vidal, s’ha referit a Junts tot assegurant que “la Catalunya del futur és la que impulsarà” la reducció de jornada. A més, ha carregat contra la patronal per actuar de forma “cínica, masclista i autoritària”.
Al llarg del discurs, Díaz ha defensat que és una “reforma que ho canvia absolutament tot” i ha explicat que rep atacs per part de l’empresariat perquè ofereix “esperança” als treballadors.”La reforma laboral va ser molt important, però la reducció de la jornada no és una variable més, té una força inusitada: l’esperança, que és l’eina que permet als treballadors guanyar drets”, ha afirmat.
La ministra de Treball, que va negociar onze mesos amb patronal i sindicats la normativa abans de portar-la al Consell de Ministres, ha assenyalat el “potencial immens” de la reducció de jornada, una mesura que veu com a “radicalment feminista, democràtica i verda”. Segons Díaz, les eines que “són potents” també són “molt controvertides” i tenen adversaris.
Per aquest motiu, ha interpel·lat els grups polítics, especialment el PP, per preguntar-se quin serà el sentit del seu vot quan toqui pronunciar-se al Congrés dels Diputats. La norma es va aprovar en Consell de Ministres el 4 de febrer i ara s’haurà de tramitar.
“La pregunta que ens fem ara és què faran les formacions polítiques al Congrés dels Diputats. 2 de cada 3 espanyols estan esperant que arribi la reducció de jornada. Votin a qui votin. Els treballadors que voten el PP també volen la reducció de jornada. La pregunta que ens fem és què faran els 137 diputats del PP, faran el mateix que van fer amb la reforma laboral i colpejaran els treballadors?”, s’ha demanat Díaz.
En aquest punt, la vicepresidenta segona del govern espanyol ha fet una crida als catalans a mobilitzar-se per aconseguir la reducció de jornada, tot recordant que “Catalunya sempre ha sigut un exemple”. En concret, ha demanat a la ciutadania que participi de la protesta del 4 de març que organitzen els sindicats CCOO i UGT davant del Parc de les Tres Xemeneies.
“No hi ha cap mesura que tingui tant suport, el repte a les nostres mans és majúscul. La (reducció) de la jornada té adversaris que coneixeu, com la patronal espanyola i catalana, i té molts més adversaris. Serà un debat intens i us demano que us mobilitzeu. Quan hi ha sentit comú al carrer, no hi ha vot al Congrés que ho paralitzi”, ha subratllat.
Pel que fa a les discrepàncies amb el PSOE, Díaz ha reiterat que si Sumar no fos al govern no es parlaria de la reducció de jornada. A més, la ministra de Treball ha fet referència a la polèmica amb la tributació dels sous més baixos, que ha protagonitzat amb la ministra d’Hisenda, Maria Jesús Montero, que defensa que aquest any l’SMI sí que tributi per l’IRPF.
“Les hores extra no cotitzen ni declaren a Hisenda i no veig tanta gent preocupada”, ha dit Díaz.
Amb tot, ha sigut el ministre de Cultura, Ernest Urtasun, qui ha respost més clarament a les declaracions de Montero, que va demanar fer “pedagogia fiscal” davant del “populisme fiscal”.
En aquest sentit, Urtasun, ha afirmat que “fer populisme fiscal” no és elevar el mínim exempt de l’SMI sinó “haver acceptat que les elèctriques no paguin el que han de pagar”. “No acceptarem que la justícia social passi per gravar l’SMI mentre les elèctriques no paguen ni un duro”, ha assegurat Urtasun, que ha assegurat que està a favor d’obrir un debat global sobre la fiscalitat per abordar problemes com les bonificacions i deduccions de les multinacionals a l’Impost de Societats.
Pel que fa a la reducció de jornada, Urtasun ha assegurat que reduir la jornada beneficiarà 2,1 milions de treballadors a Catalunya que ara mateix treballen més de 37,5 hores a la setmana. “Quan parlem de la jornada laboral parlem de defensar l’interès general de Catalunya i ho hem de dir amb totes les lletres”, ha dit Uratsun, que ha assegurat que reduir el temps de treball és “la millor política de promoció cultural que es pot fer”.
El ministre s’ha referit també al context internacional marcat per l’auge de Donald Trump i els partits d’extrema dreta i ha afirmat que Espanya “lidera l’Europa social” amb mesures com la reducció de la jornada. “Liderar l’Europa social des d’Espanya és la vacuna més important que tenim contra l’augment de les forces reaccionàries”, ha dit.
La portaveu al Congrés dels Comuns i Sumar, Aina Vidal, ha sigut la que s’ha referit als grups catalans que podrien votar a favor de la mesura i també la que ha criticat més clarament a la patronal, CEOE i Foment per posicionar-se en contra de la universalització de la reducció de la jornada.
“Són uns cínics, uns masclistes i uns autoritaris”, ha dit Vidal, que ha assegurat que s’oposen a la reducció del temps de treball quan ja han firmat convenis per sota de les 40 hores la setmana perquè “volen treballadors de primera i de segona” amb “un sistema que abusa dels cossos de les persones joves, de les dones i dels migrants”.