L’oferta audiovisual en català és essencial per fomentar l’ús de la llengua. Plataforma per la Llengua ho sap perfectament i, amb l’objectiu d’incrementar-ne els continguts disponibles, ha impulsat dues noves campanyes per difondre i reclamar el català a les plataformes audiovisuals que encara l’exclouen. Les iniciatives, que s’han impulsat amb els portals Goitaquèfanara.cat i Desdelsofà.cat, porten per títol #GoitaquèNOfan i #PlayAlCatalà i s’han finançat amb l’arrodoniment solidari dels supermercats Bonpreu i Esclat.
L’objectiu de #GoitaquèNOfan és reclamar a les plataformes de vídeo sota demanda que incloguin el contingut en català que no ofereixen, malgrat que n’existeix la versió. “Per primer cop, permetrà detectar de manera automàtica les versions en català excloses de les plataformes i reclamar, de manera específica, que les incorporin”, han explicat en un comunicat. A més, en aquests casos, el sistema permet a l’usuari compartir una petició pública a les xarxes socials per tal que la plataforma de vídeo inclogui les versions en llengua catalana. “Ha de servir perquè entre tota la comunitat catalanoparlant a l’Estat espanyol es faci una reclamació massiva“, afegeixen.
Pel que fa a #PlayAlCatalà, la col·laboració permetrà publicar vídeos setmanals i mensuals a les xarxes socials amb recomanacions i novetats de sèries i pel·lícules en català. Així mateix, hi haurà l’opció de generar vídeos curts per animar a consumir audiovisual en català o produir, per exemple, un videotutorial per explicar com configurar la reproducció automàtica en català a les principals plataformes. Per arribar als públics més joves, aquests vídeos també es difondran a través del nou canal de TikTok de Desdelsofà.cat. Amb aquestes accions, les organitzacions ompliran el buit que malauradament deixen les plataformes, ja que no acostumen a fer tràilers per difondre les novetats en català.
Plataforma per la Llengua fa temps que treballa per fomentar l’ús del català a l’audiovisual, que encara és residual en les principals plataformes. Tot i això, en els últims mesos la tendència ha canviat i n’han incorporat uns 700. Paral·lelament, l’ONG del català ha impulsat la campanya “Més Audiovisual” amb l’Acadèmia del Cinema Català i el Clúster Audiovisual de Catalunya, a través de la qual s’ha fet arribar als partits polítics un decàleg de mesures concretes i urgents per enfortir i difondre la producció audiovisual en català.