Acompanyar la incipient escena de creadors digitals en català, contribuir a la seva sostenibilitat econòmica i afavorir la difusió dels continguts dins i fora de Catalunya són els principis fundacionals de La Fera, la primera “fàbrica de creació digital en català”. La iniciativa, impulsada per un grup divers de persones amb el suport d’Òmnium i la Fundació.Cat, tindrà diversos fronts: finançament de projectes, producció de continguts, acompanyament professional i monitoratge i creació d’una seu física per a activitat amb públic en directe dels principals creadors digitals en català. La Fera “no neix per salvar el català si no per adonar-nos que el català pot petar-ho al món”, ha proclamat aquest divendres Albert Lloreta, un dels impulsors.
La posada de llarg de La Fera (nom al·lusiu a ‘la fera ferotge’ de la cançó d’Ovidi Montllor, com a metàfora d’un sector que demana ser tret de la gàbia) es produirà aquest mateix divendres amb l’APLEK, la primera trobada anual de creadors digitals en català, a la sala Paral·lel 62 (l’antiga Sala Barts). La cita aplegarà més de mig miler de persones en la seva primera convocatòria i inclourà trobades temàtiques de creadors per àmbits (podcasts, streamers i creació de continguts) i servirà per fer entrega dels tres premis del concurs-llançadora anual de creadors ‘Programa Embrió’, que respon a un dels principals àmbits d’actuació de La Fera: el finançament de projectes.
Una mostra de l’activitat creixent dels creadors digitals en català és el nombre de projectes que s’han presentat al Programa Embrió: un total de 245 (el 42,13% han sigut podcasts, el 18.52% streamers i el 39.35% creadors i creadores de continguts, un calaix que inclou tiktokers, youtubers, divulgadors, booktubers, videògrafs d’Instagram i Twitter). Aquesta és una escena incipient, que particularment després de la pandèmia ha viscut una explosió de creadors i de continguts. No obstant això, pel que fa al català, el fenomen no ha tingut una traducció anàlgoa en públic i interès comercial, i d’aquí l’oportunitat de La Fera, tal i com ha raonat un dels seus impulsors, Albert Lloreta.
Escena emergent
Aquesta iniciativa, sense ànim de lucre, vol generar eines, oportunitats i connexions per a creadors de contingut, streamers i podcasts en català que converteixin aquesta escena emergent del país en un mercat atractiu i d’ambició internacional.
La Fera està impulsada per un grup de persones preocupades pel futur de la llengua en l’àmbit d’internet, un dels entorns clau per la supervivència i desenvolupament del català, i compta amb el suport de la Fundació .cat i Òmnium Cultural. No ha transcendit el pressupost de què disposa el projecte ni les aportacions inicials de les dues entitats, però sí que els organitzadors aspiren a anar més enllà del seu acompanyament i establir aliances amb altres actors, empreses i marques, tal i com passa en l’entorn digital a escala global.
Alguns dels impulsors de La Fera són Albert Lloreta, Gina Rigol, Ofèlia Carbonell, Manel Vidal, Xavier Cortés, Marc Martí, Júlia Losada, entre altres. El periodista i divulgador digital Albert Lloreta ha matisat que La Fera és “un projecte més”, diferent però complementari, que se suma a altres com Canal Malaya, Creadors TV, tots ells compartint una mirada territorial de “Països Catalans”, és a dir, d’àmbit lingüístic dels creadors. Entorn a la qüestió lingüística, Lloreta també ha asseverat que La Fera no arriba “per salvar el català sinó per fer-nos adonar que el català pot petar-ho”, aquí i a fora.
Àmbits d’actuació
L’activitat de La Fera es desplegarà a través de cinc grans àrees d’actuació diferenciades, començant pel finançament de projectes, a través de l’esmentat concurs-llançadora anual de creadors, el Programa Embrió. També vehicularà ajudes i beques directes destinades a la creació de continguts en català a plataformes i oferirà suport econòmic a projectes concrets estratègics en àmbits on el català no té presència.
La professionalització del sector creatiu serà una segona àrea d’actuació, mitjançant l’assessorament a creadors, podcasters i streamers i en el foment del seu vincle amb marques, empreses, administració i entitats que busquin fer campanyes de publicitat i patrocini. La tercera, Ia producció, el desenvolupament i la distribució d’una sèrie de projectes digitals en català destinats a públics estratègics (joves, nouvinguts, públic internacional).
La quarta àrea d’actuació serà la monitorització amb dades contrastables i neutres de l’evolució del català en la indústria creativa digital a través d’un portal, (‘Rang.cat’, que arribarà en fase beta a finals d’any) on es podrà conèixer la salut general de la llengua, i les dades d’audiència concretes de creadors en diverses plataformes, i que serà la primera pedra d’un nou mercat de publicitat digital.
Finalment, La Fera també vol construir una fàbrica física a Barcelona, una seu des d’on acollirà l’activitat amb públic en directe dels principals creadors digitals en català, amb l’ambició de ser l’espai referent del panorama. També s’hi oferiran residències tècniques i creatives per a millorar projectes, trobades, cursos i tallers i s’hi celebraran esdeveniments, trobades i jornades anuals del sector. La seu tindrà un plató digital. Els seus impulsors encara estan treballant per trobar aquest espai, que es vol que estigui radicat a Barcelona.