Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) volen que la retirada de la mascareta que es fa efectiva aquest dijous als patis de les escoles s’estengui a l’interior tan aviat com sigui possible. La seva presidenta, Belén Tascón, ha dit a l’ACN que el camí que s’ha de recórrer és el d’anar retirant restriccions, com la pròpia mascareta o els grups bombolla, per tal de recuperar la “normalitat”. Ha reconegut però que la retirada de la mascareta a dins de classe és una decisió sanitària i per això afirma que s’haurà de fer en els tempos que les autoritats sanitàries estableixin. En tot cas, ha reclamat que hi hagi coherència entre els protocols que afecten els escolars i els vigents a fora.
L’aFFaC ja va demanar la retirada de la mascareta als patis al setembre ja que es produïa un greuge perquè quan la mascareta no era obligatòria al carrer ho va continuar sent en els patis dels centres educatius. Per a ella aquest és un exemple de la mirada “adultocèntrica” que han tingut els protocols contra la covid, en alguns moments amb més restriccions a l’interior de les escoles que en altres contextos.
Ha alertat que això ha provocat efectes colaterals, com la “barrera” en l’assoliment de la lectoescriptura o les dificultats en la comunicació entre docents i alumnes i entre aquests últims. Per això, ha defensat mirar en quin moment és “factible” la seva retirada, tot i assumir que hi pot haver un repunt, per al que ha demanat que es pugui estar preparat per controlar.
La presidenta va més enllà i demana que es vagin retirant la resta de restriccions, com els grups bombolla o els confinaments. Aquests últims, defensa, generen discriminacions entre els alumnes segons el seu estat vacunal i, per tant, no es garanteix el dret a l’educació a tothom. “Això s’ha d’acabar”, ha manifestat, més tenint en compte que l’afectació en els infants és lleu i que la vacunació no talla totes les cadenes de transmissió.
Per últim, ha criticat el protocol “erràtic i complex” instaurat en l’inici del segon trimestre. Ha lamentat també que aquest ha provocat un alt volum de tasques administratives que han fet que els professionals no s’hagin pogut dedicar de la mateixa manera a les tasques pedagògiques.