Els primers turistes de l’any han començat a arribar a l’aeroport Girona-Costa Brava, després de set mesos sense activitat comercial. Han estat un centenar els passatgers que han arribat en el Boeing-737 de la companyia holandesa Transavia, procedent d’Amsterdam. A l’arribada els passatgers s’han mostrat sorpresos per l’expectació, però satisfets de poder viatjar. La Marta Perxés és una de les que ha arribat. És de Bordils i li van cancel·lar el vol d’anada des de Girona. Va haver de sortir de Barcelona i es mostra molt contenta de poder volar de nou a l’aeroport de Vilobí d’Onyar. “Per mi és molt més pràctic”, explica. Al cap de 25 minuts el mateix avió s’ha enlairat de retorn a Amsterdam, amb una quarantena de passatgers.
Vint minuts abans de l’horari previst, ha aterrat aquest dissabte per la pista 20 de l’aeroport de Girona-Costa Brava un Boeing-737 de la companyia Transavia. Es tracta del primer avió comercial que arriba a la instal·lació de Vilobí d’Onyar després de set mesos. A dins hi duia un centenar de persones, la majoria holandesos provinents d’Amsterdam. Un d’ells, en John Conally, explica que va agafar el darrer vol a l’octubre abans que se suspenguessin els viatges comercials i que ara ha agafat el primer de retorn a Girona. “Estic molt content, a més vinc de vacances”, exclama.
Amb ell hi ha viatjat la Marta Perxés de Bordils. Reconeix que està molt contenta perquè ara no ha de fer dues hores de trajecte per anar a buscar el vol a Barcelona. A més, a ella el d’anada li van canviar quan ja el tenia contractat des de Girona. “Per sort la tornada l’he pogut fer aquí, tot i que no sabia que era el primer en tant temps”, assenyala.
Ben aviat, més companyies
El director de l’aeroport de Girona, Vicent Pallarès, destaca la importància del vol d’aquest dissabte perquè es tracta del “primer pas per arrencar l’aeroport”. Malgrat tot, ha avisat que aquest estiu hi haurà una “recuperació progressiva” de les operacions comercials, ja que la incertesa en les restriccions de mobilitat condiciona les aerolínies.
Es preveu que properament també tornin a operar des de Girona els touroperadors Jet2 i TUI. Pallarès ha destacat que les aerolínies tenen “més agilitat” que els touroperadors, perquè no han de preparar el transport i les places hoteleres, com passa amb Jet2.
En paral·lel, Pallarès ha avançat que estan en converses amb Pobeda Airlines perquè també torni a operar des de la terminal gironina i recuperi les connexions amb el mercat rus. El director ha apuntat que la companyia “està preparada” per tornar i a l’espera que l’Agència Europea del Medicament (EMA) reconegui la vacuna russa contra la covid-19 i facilitar, així, la mobilitat.
Més inversions i noves línies de mercat
Malgrat que la pandèmia ha aturat l’activitat comercial, l’aeroport gironí ha aprofitat per desencallar algunes inversions que s’havien aturat durant el confinament. D’aquesta manera, Aena ha invertit més de 20 milions en la terminal de Vilobí d’Onyar des del març del 2020 fins ara. Part d’aquestes obres han servit per renovar el paviment de la pista d’aterratge i altres vies de circulació per avions. A més, també s’ha canviat la il•luminació de la pista per bombetes LED i es preveu fer més reformes en la zona de vol, properament.
La falta de vols comercials no ha deixat l’aeroport inoperatiu. De fet, Pallarès ha remarcat que la pista ha estat “oberta les 24 hores del dia” i durant aquest temps s’han rebut vols d’emergències i també de mercaderies. De fet, durant el 2020 el nombre kg de mercaderies transportats des de Girona va pujar un 270%. Pallarès ha remarcat que l’aeroport ha trobat “una diversificació operativa” que ha contrarestat la manca de vols comercials.
A més, també hi ha hagut una elevada activitat de vols privats i escoles de vol que han utilitzat les pistes de Girona. “Hem estat latents tot aquest temps”, ha reafirmat el director.