Els treballadors del 112 a Reus han iniciat aquest divendres una nova vaga indefinida per exigir noves millores laborals i la internalització del servei. La plantilla té previst fer aturades de 72 hores tots els caps de setmana, és a dir, des de les vuit del matí de divendres fins a les vuit del matí de dilluns. Tot i això, els serveis mínims “imposats” són del 85%. La protesta es fa per pressionar la Generalitat i que el servei deixi d’estar externalitzat. Actualment, està en mans de Serveo, propietat d’un fons de risc i Ferrovial. Des del comitè han denunciat que l’actual conveni “només atreu empreses paràsit que l’únic que busquen és fer números” i beneficiar-se’n. També insten l’empresa a complir amb les millores acordades el 2022.
Els treballadors del 112 a Reus han tornat a iniciar una vaga indefinida per reivindicar millores en les condicions laborals. Ho fan després que l’any passat s’arribés a un acord amb l’empresa per augmentar els salaris en un 3%, entre altres mesures. Tot i així, algunes de les condicions signades el 2022 “han quedat insuficients”, segons ha exposat el secretari del comitè d’empresa, Germán Kupfer Subi. Assegura que “el cost de la vida ha pujat en els últims dos anys” i, per tant, l’increment del 3% “ja no és suficient”.
A més, Kupfer Subi ha denunciat que altres de les mesures acordades, després d’una vaga que es va allargar durant set mesos -des de l’agost del 2021 fins al març del 2022-, “no s’estan complint”. Ara, han iniciat una nova aturada indefinida per exigir a l’empresa que doni continuïtat als acords ja signats anteriorment, així com a les noves demandes. Entres elles, reclamen augmentar la plantilla per evitar la pèrdua de trucades d’emergències i acabar amb la sobrecàrrega de feina, reduir la jornada laboral per evitar riscos psicosocials, augmentar els plusos de nocturnitat i els d’idiomes.
Internalització del servei
D’altra banda, la plantilla continua instant al Govern a internalitzar el 112. “Ho estem demanant, perquè és lògic i perquè ha estat possible durant un temps”, ha assegurat Kupfer Subi, fent referència als anys previs al 2011, quan el servei es va començar a externalitzar, segons ha assegurat.
“No entenem la reticència de la Generalitat a no fer un compromís ferm a la internalització, més enllà d’un estudi que digui si és viable o no fer-ho”, ha criticat el secretari del comitè d’empresa. De fet, el 2022, el departament d’Interior ja es va comprometre a estudiar el cas i està previst que l’estudi estigui enllestit aquesta tardor.
L’inici del conflicte amb Ferrovial
L’inici del conflicte entre els treballadors del 112 i l’empresa Ferrovial es remunta a l’abril del 2021, quan l’antiga companyia adjudicatària del servei, Grupo Norte, es va declarar en concurs de creditors voluntari, segons ha detallat el comitè d’empresa. Asseguren que, en aquell moment, la Generalitat va posar en marxa un procés d’assignació del servei d’urgència que, finalment, va recaure en Ferrovial, la mateixa empresa que gestiona el 061. Denuncien que aquesta companyia va decidir crear la marca Serveo i vendre’n un 75% de la propietat a Portobello Capital, que segons asseguren, és un fons de capital de risc.