L’ONG de defensa del català Plataforma per la Llengua ha denunciat la companyia ferroviària Iryo, popular per oferir bitllets de tren d’alta velocitat a preus baixos, per no respectar la normativa lingüística de Catalunya i menystenir la llengua catalana. L’entitat, després d’haver avisat múltiples vegades l’empresa dels incompliments lingüístics i d’haver constatat la manca d’interès d’Iryo en respectar la normativa, ha tirat pel dret i l’ha denunciada davant l’Agència Catalana de Consum.
Tal com ha denunciat públicament la Plataforma per la Llengua, Iryo incompleix reiteradament la normativa lingüística en negar-se a incorporar la llengua catalana als seus serveis: no emet les factures en català, tampoc no inclou la llengua en les cartes de restauració, i l’obvia en la senyalística dels trens. A més, Iryo tampoc no disposa de pàgina web en català, com sí que ho fan altres empreses similars, com per exemple Ouigo o Renfe. Malgrat els múltiples avisos de l’entitat, la companyia va negar-se a modificar la seva política lingüística per complir amb la normativa catalana, al·legant que segons el seu criteri, la legislació vigent no l’obliga a usar el català.
Una justificació que l’entitat assegura que és “totalment errònia”, i que “demostra la confusió que té aquesta empresa respecte als drets dels catalanoparlants, tot i que la legislació catalana sigui ben clara en aquest sentit”.