La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha justificat aquest dilluns les dimissions del president de Renfe, Isaías Taboas, i la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, per l’escàndol generat per l’error de disseny de 31 trens que no passen pels túnels i que havien d’anar destinats a Cantàbria i Astúries. “Vaig dir que recopilaria la informació per aclarir els fets i així s’ha fet. La política implica assumir responsabilitats, i amb aquestes dimissions s’assumeixen aquestes responsabilitats”, ha assenyalat. Sánchez ha reconegut que s’ha produït un error que “s’ha tardat massa en corregir”, però també ha defensat que el govern espanyol està treballant per “plantejar solucions”.
En aquest sentit, després de mantenir una reunió amb els presidents d’Astúries i Cantàbria a la seu del Ministeri, ha anunciat que el seu govern ha adquirit el compromís de mantenir la gratuïtat del servei en les dues comunitats fins el 2026, quan es preveu que finalitzi l’entrega dels trens. Així doncs, es transferiran els recursos necessaris perquè els seus respectius governants puguin aplicar la mesura.
Sánchez ha admès que s’ha tardat “a donar una resposta” per un problema que ha titllat de “complex” i ha afegit que en aquests casos cal ser “honest i conseqüent”. Sobre les dimissions de Taboas i Padro de Vera, ha apuntat que han estat acceptades i ha fet un darrer reconeixement a la seva “entrega” a la feina “pensant sempre en el be comú”.
El nou president de Renfe serà el català Raül Blanco, que fins al desembre va ser secretari general d’Indústria i Pime al Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. Pel que fa a la secretaria d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, lassumirà David Lucas, fins ara secretari general d’Habitatge al mateix departament encapçalat per la ministra.