La resposta de Renfe a la petició del Govern perquè pagui una sanció de 700.000 euros arran de les deficiències en la informació als viatgers durant l’avaria de l’R2 Sud no s’ha fet esperar. Com sempre, l’empresa s’ha espolsat de sobre qualsevol responsabilitat, i ha assegurat que totes les modificacions del servei de la incidència de Gavà el maig passat es van consensuar amb la Generalitat, que és la titular del servei.
El passat mes de maig, una incidència causada per un incendi en un quadre de senyals a Gavà (Baix Llobregat) va afectar greument la circulació dels trens de la línia R2 Sud, una de les més utilitzades pels usuaris de Rodalies. La Generalitat imputa a l’operadora el càrrec de “realitzar pràctiques deslleials, per acció o per omissió” que va fer que els usuaris estiguessin mal informats a l’hora de comprar bitllets, una infracció molt greu “atesa l’alteració social produïda” i la “desconfiança que s’ha generat en les persones consumidores envers aquest servei ferroviari i la situació de predomini que Renfe té en el mercat”.
Davant aquesta acusació, Renfe ha respost assegurant que es va fer un esforç per garantir la mobilitat i per mantenir informats els clients a través de tots els seus canals de comunicació i atenció al client tot i la complexitat de la situació. L’empresa també assegura que va estar en “comunicació permanent” amb la Generalitat des que va tenir lloc la incidència, la qual assenyala que es va produir de forma “totalment sobrevinguda provocant una afectació important entre Castelldefels i el Prat”. Des d’aleshores, l’operadora diu que va treballar amb l’objectiu de garantir la mobilitat dels ciutadans i que la reprogramació dels serveis va anar lligada a la millora de la capacitat operativa de la infraestructura, combinant el servei ferroviari i per carretera.
Fonts del sector han remarcat a l’ACN que aquesta avaria es va produir arran d’un acte vandàlic, i que aquests s’estan produint de “forma molt freqüent”. En aquest sentit, recorden que just aquest dilluns es va produir un robatori a l’R3, que va quedar tallada per un robatori de cable de coure, o diversos episodis semblants a l’R4 a Martorell, que apunten a possibles sabotatges. En aquest sentit, recorden que la tasca de garantir la seguretat en aquests punts correspon als Mossos d’Esquadra.
La companyia té previst analitzar la proposta de sanció amb la Generalitat -com a titular del servei- i estudiar les mesures que cal adoptar. Renfe ja disposa de la notificació de Consum i ara té deu dies per presentar al·legacions. El termini màxim legal per resoldre els expedients sancionadors és d’un any i per tant podria ser que no s’executés fins al maig del 2024, segons apunten fonts del Departament d’Empresa.