L’Institut d’Estudis Catalans ha presentat CATCAR, una plataforma digital que reuneix, per primera vegada, la documentació que testimonia l’origen de Catalunya, fa mil anys. Les dues aplicacions de CATCAR faran viure a les aules i al territori el període carolingi, precedent de la construcció de l’actual Unió Europea. El projecte té com a base la documentació de la Catalunya dels segles VIII, IX i X, més de cinc mil documents conservats en arxius europeus i dels Estats Units d’Amèrica.
L’entitat ha explicat que la documentació es posa a l’abast de la ciutadania mitjançant un accés obert i una llicència Creative Commons. Aymat Catafau, de la Universitat de Perpinyà Via Domícia, ha detallat que fins ara la documentació estava en una col·lecció de 18 volums que ha editat l’IEC, d’accés reservat als especialistes, i reuneix més de cinc mil documents de dret públic i privat -testaments, vendes, donacions o permutes- de diverses biblioteques. Daniel Piñol, de la Universitat de Barcelona, ha exposat que la base de dades pot ajudar els historiadors: “Per exemple, si la base de dades indica la presència de vinyes al Pirineu, podem pensar en l’evolució del cultiu, en el sistema d’ocupació de les terres, en el consum de vi en determinades comunitats o en els intercanvis comercials”.
El president de l’IEC, Joandomènec Ros, ha “posat en relleu el treball que ha fet l’IEC durant gairebé cent anys” i ha dit que la plataforma evidencia que l’institut pot fer recerca internacional. Al seu torn, el vicepresident de l’entitat i responsable de CATCAR, Jaume de Puig, ha destacat el valor del projecte perquè recorda la unió històrica amb la Catalunya del Nord fins al 1659: “Permetrà prendre consciència de la nostra remota unitat carolíngia, i farà fins i tot transitable aquesta remota unitat gràcies a uns itineraris que s’han posat a disposició d’excursionistes”.
Es poden consultar els itineraris en una aplicació per a mòbil que proposa vuit rutes a Barcelona, Vic i Roda de Ter, Girona, l’Albera, Sant Joan de les Abadesses, Gerri de la Sal i Sant Miquel de Cuixà i Elna. A més a més, s’ha presentat una aplicació didàctica que es destina a les aules: un joc per a tauletes en el qual els alumnes podran descobrir, a partir de documents de l’època, espais medievals com un ‘scriptorium’ o un castell.