La campanya electoral del 12-M va servir perquè un de cada quatre votants (24,4%) decidís la papereta que finalment va dipositar a l’urna, fins i tot durant el dia de reflexió (4,8% addicional). Així consta a un estudi postelectoral cel CIS sobre les eleccions catalanes fet amb 4.000 entrevistes entre l’11 i el 17 de juny que també posa de manifest que un 4,5% dels votants es penedeix de l’opció que va elegir i ara canviaria de partit, i un 8,3% dels abstencionistes ara anirien a votar. L’estudi també recull que un 21,2% dels votants va dubtar entre dos partits.
Segons l’estudi, una majoria dels ciutadans van seguir la campanya electoral “amb bastant d’interès” (34,1%), o amb “molt d’interès” (23,7%), i superen els que la van seguir amb “poc interès” (25,2%) o amb “cap interès” (14,3%).
La majoria, però, assegura que la campanya els va servir “poc” (40,6%) o “gens” (29,5%) per informar-se sobre les propostes dels partits, i també “poc” (37,8%) o “gens” (27,5%) per conèixer els candidats.
Només un una quarta part afirmen que la campanya va servir “molt” (10,6%) o “bastant” (16,9%) per decidir el seu vot, mentre que la majoria apunta que va servir “poc” (29,9%) o “gens” (41,4%).
De fet, la campanya va servir per decidir el vot d’un de cada quatre electors, perquè un 9,7% va decidir-lo a l’inici de la campanya, un 14,7% durant l’última setmana i fins i tot un 4,8% durant la jornada de reflexió.
Un 12,6% asseguren que van canviar el seu vot durant la campanya. Majoritàriament una sola vegada (80.3%), però un de cada deu (10,8%) que va canviar, ho va fer dues vegades.
A més, un 21,2% dels enquestats que van votar va dubtar entre diversos partits i coalicions. Per ordre, els que van dubtar ho van fer entre PSC i els comuns (9,2%), entre Junts i ERC (8,9%), entre el PSC i ERC (8,8%), entre PP Vox (7%), entre ERC i els comuns (6,6%), entre ERC i la CUP (6,1%), entre PSC i PP (4,8%) i entre Junts i Aliança Catalana (4%), seguits d’altres opcions.
Segons la percepció dels ciutadans, la qüestió més debatuda entre partits durant la campanya va ser la llei d’amnistia (29,3%), seguida de la independència de Catalunya (17,1%) i la immigració (5,6%).
La televisió va tenir un paper preeminent en la informació dels ciutadans sobre la campanya (35,8%) seguida de la premsa en format digital (20,4%) i les xarxes socials (16,2%), mentre que la ràdio (12,5%) se situa en quarta posició per davant dels diaris de paper (6,1%).
Un 62,2% assegura que va veure per televisió o escoltar a la ràdio algun debat o entrevista amb els candidats, un 81% que va veure o escoltar propaganda electoral i un 43,4% que va “llegir o fer un com d’ull” a la propaganda electoral.
Passades les eleccions, un 4,5% dels votants s’han penedit del seu vot i apunten ara que haurien votat una altra formació, mentre que el 93,9% tornaria a dipositar a l’urna la mateixa butlleta.
També entre els abstencionistes un 8,3% afirma que si hagués conegut el resultat de les eleccions hauria anat a votar, tot i que un 88,9% es continuaria abstenint.