Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024
Edició 2341

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 22 de desembre del 2024

Un de cada quatre votants del 12-M va decidir el seu vot durant la campanya i un 4,5% el canviaria ara

Un estudi postelectoral del CIS diu que un 21,2% va dubtar entre dos partits

|

- Publicitat -

La campanya electoral del 12-M va servir perquè un de cada quatre votants (24,4%) decidís la papereta que finalment va dipositar a l’urna, fins i tot durant el dia de reflexió (4,8% addicional). Així consta a un estudi postelectoral cel CIS sobre les eleccions catalanes fet amb 4.000 entrevistes entre l’11 i el 17 de juny que també posa de manifest que un 4,5% dels votants es penedeix de l’opció que va elegir i ara canviaria de partit, i un 8,3% dels abstencionistes ara anirien a votar. L’estudi també recull que un 21,2% dels votants va dubtar entre dos partits.

Publicitat

Segons l’estudi, una majoria dels ciutadans van seguir la campanya electoral “amb bastant d’interès” (34,1%), o amb “molt d’interès” (23,7%), i superen els que la van seguir amb “poc interès” (25,2%) o amb “cap interès” (14,3%).

La majoria, però, assegura que la campanya els va servir “poc” (40,6%) o “gens” (29,5%) per informar-se sobre les propostes dels partits, i també “poc” (37,8%) o “gens” (27,5%) per conèixer els candidats.

Només un una quarta part afirmen que la campanya va servir “molt” (10,6%) o “bastant” (16,9%) per decidir el seu vot, mentre que la majoria apunta que va servir “poc” (29,9%) o “gens” (41,4%).

De fet, la campanya va servir per decidir el vot d’un de cada quatre electors, perquè un 9,7% va decidir-lo a l’inici de la campanya, un 14,7% durant l’última setmana i fins i tot un 4,8% durant la jornada de reflexió.

Un 12,6% asseguren que van canviar el seu vot durant la campanya. Majoritàriament una sola vegada (80.3%), però un de cada deu (10,8%) que va canviar, ho va fer dues vegades.

A més, un 21,2% dels enquestats que van votar va dubtar entre diversos partits i coalicions. Per ordre, els que van dubtar ho van fer entre PSC i els comuns (9,2%), entre Junts i ERC (8,9%), entre el PSC i ERC (8,8%), entre PP Vox (7%), entre ERC i els comuns (6,6%), entre ERC i la CUP (6,1%), entre PSC i PP (4,8%) i entre Junts i Aliança Catalana (4%), seguits d’altres opcions.

Segons la percepció dels ciutadans, la qüestió més debatuda entre partits durant la campanya va ser la llei d’amnistia (29,3%), seguida de la independència de Catalunya (17,1%) i la immigració (5,6%).

La televisió va tenir un paper preeminent en la informació dels ciutadans sobre la campanya (35,8%) seguida de la premsa en format digital (20,4%) i les xarxes socials (16,2%), mentre que la ràdio (12,5%) se situa en quarta posició per davant dels diaris de paper (6,1%).

Un 62,2% assegura que va veure per televisió o escoltar a la ràdio algun debat o entrevista amb els candidats, un 81% que va veure o escoltar propaganda electoral i un 43,4% que va “llegir o fer un com d’ull” a la propaganda electoral.

Passades les eleccions, un 4,5% dels votants s’han penedit del seu vot i apunten ara que haurien votat una altra formació, mentre que el 93,9% tornaria a dipositar a l’urna la mateixa butlleta.

També entre els abstencionistes un 8,3% afirma que si hagués conegut el resultat de les eleccions hauria anat a votar, tot i que un 88,9% es continuaria abstenint.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut