El director del Servei Català de Trànsit (SCT) Ramon Lamiel, ha alertat que la xarxa viària catalana està “al límit” de la seva capacitat i ha avisat que cal millorar la connectivitat per esponjar la circulació i combatre la sinistralitat. Ho ha dit en una roda de premsa amb el conseller, Joan Ignasi Elena en què han valorat positivament la reducció de l’accidentalitat un 6% en els primer semestre de 2024. Amb tot, han fet una crida a la “prudència” davant uns mesos d’especial mobilitat. Han anunciat que s’intensificaran els controls per distraccions, velocitat i alcoholèmia, els d’ITV a pesants i els vols d’helicòpter. Tot plegat després que aquest juny 18 persones hagin mort a la carretera, vuit més que el 2023.
Ramon Lamiel ha destacat l’elevada densitat de trànsit que registren les autopistes i carreteres del territori i ha indicat que de les cinc vies amb més trànsit de tot l’Estat, n’hi ha quatre que estan a Catalunya. En aquest sentit, ha remarcat que dinou de les vint carreteres que concentren més vehicles pesants es troben també en aquesta comunitat.
“Som una àrea de pas i una destinació de vehicles pesants”, ha comentat Lamiel que ha considerat que la xarxa viaria es troba “al límit” de la seva capacitat. Ha posat l’accent en l’AP-7, tot indicant que de febrer de 2023 a febrer de 2024 s’ha incrementat un 7% el volum de cotxes totals i un 6,5% el de pesants en aquest eix. “Si creiem que havíem tocat sostre amb l’alliberament dels peatges, hem vist que no és així, encara hi ha més mobilitat”, ha sentenciat.
Alhora, ha dit que a l’entorn de Barcelona aquesta autopista es troba amb el problema afegit que suposen els tres o quatre milions de ciutadans de l’àrea metropolitana que es mouen “agitadament” en aquesta conurbació. “La mobilitat no és la causa directa de la sinistralitat, però si està relacionada perquè hi ha més moviment de vehicles”, ha apuntat.
Així mateix, ha assegurat que l’elevada presència de transports pesants en aquesta carretera complica encara més la circulació, ja que quan hi ha tanta densitat “un vehicle pesant representa l’equivalent a dotze cotxes”, el que, des del seu punt de vista, encara congestiona més el trànsit.
Per la seva banda, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha recordat que la sinistrat a les carreteres catalanes en els primers sis mesos de l’any ha experimentat una reducció del 22,3% respecte el 2009 i un 6% en relació amb l’any passat, el que s’han traduït en 67 víctimes mortals, 58 homes i 9 dones, que han mort en 61 accidents. “És una bona mala notícia”, ha comentat el responsable d’Interior que ha detallat que el nombre de víctimes mortals del mes de juny ha estat negatiu, ja que 18 persones han perdut la vida a la xarxa viaria catalana, vuit mes que en el mateix període de 2023.
Ha afirmat que també s’han reduït les persones dinades entre els col·lectius vulnerables, han estat 26. En concret, 22 motoristes, tres vianants i un ciclista. A banda, ha destacat que ha augmentat la sinistralitat mortal amb una furgoneta implicada, amb nou casos, mentre que el 2023 no hi va haver cap víctima.
El conseller ha dit que s’incrementaran els controls sobre aquesta mena de transports en els propers mesos. Elena ha dit que l’estiu és l’època de l’any de “major mobilitat”, tant interna, com de turistes estrangers i ha fet una crida a la “prudència i la moderació”.
Mesures per combatre la sinistralitat a l’estiu
Per una banda, Interior i el SCT han previst diverses mesures enfocades a prevenir la sinistralitat entre els conductors de furgonetes i vehicles pesants. Es faran més controls d’ITV en carretera i més macrocontrols en vies d’alta capacitat. A banda, s’oferirà a aquests conductors la possibilitat de fer una formació voluntària. Aquesta mesura està especialment enfocada a aquells que provenen de fora de la Unió Europea, ja que els accidents amb conductors de països estrangers implicats han crescut un 100% passant de 33 a 66.
A més, es faran més campanyes amb controls de distracció, alcoholèmia, velocitat i motos i s’intensificaran els vols amb un helicòpter sobre els punts de major accidentalitat. Lamiel ha detallat que en una hora i mitja de vol es poden arribar a posar entre dotze i quinze sancions. A banda, s’instal·laran nous sistemes de radar en línia a prop de 200 quilòmetres de zones considerades de risc.
Increment de denúncies
Elena ha dit que tant des del SCT com des de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos es faran tots els esforços necessaris i s’invertirà tota l’energia disponible “perquè les coses funcionin bé”. En aquest sentit, ha recordat que en el darrer any ha crescut en 200 agents la xifra d’efectius de la Unitat de Trànsit dels Mossos d’Esquadra. Aquest increment ha permès augmentar els controls que es duen a terme. Tot plegat s’ha traduït en un 16% més de denúncies en l’àmbit del transport, distraccions i en controls d’alcoholèmia i drogues, i un creixement del 34% en les de velocitat.
A més, el conseller també ha recordat que, a llarg termini, es licitaran l’execució d’obra de la velocitat variable a la C-58 i AP-7 i la del projecte de l’Eix Pirinenc. També esta prevista la redacció del projecte d’intervenció de l’AP-7 des de Maçanet de la Selva fins el Vendrell, i la col·locació de quatre carros radar.