El ministre de Transports, Óscar Puente, ha afirmat aquest dijous en una entrevista a Catalunya Ràdio que la proposta de la Generalitat de canviar l’ús de les dues pistes de l’Aeroport del Prat durant algunes hores per augmentar la capacitat “vulnera un acord previ existent” entre els dos governs que “el que feia era precisament impedir que es prengués aquest tipus de decisió“. Segons Puente, és una proposta “de molt curt abast” que “empitjora l’acústica” de l’operativa de l’Aeroport, i per tant “perjudica” la salut dels veïns de Castelldefels i Gavà, i que “no suposa una millora de l’operativa de l’Aeroport” perquè no serveix per “esprémer realment el potencial de connexió intercontinental que té l’Aeroport del Prat”.
El ministre ha apuntat a més que el fet de combinar els vols amb l’Aeroport de Reus no es pot confondre amb l’ampliació del Prat, perquè “una cosa és incrementar el trànsit de Reus” i una altra “confondre” això amb la creació d’un hub intercontinental que no es pot fer en base a dos aeroports, sinó que ha de plantejar-se sobre la base d’un “únic aeroport”.
Sants estarà acabada abans de finals de 2026
Pel que fa a la inversió de 176 milions d’euros a l’estació de Sants, Puente ha afirmat que la remodelació s’ha fet a través d’un procés participatiu amb el barri i la ciutat. “El que farem és un vestíbul més còmode i una estació més oberta, que és el que ens demanaven els veïns”. Segons el minitre, tota la remodelació superarà els 400 milions, amb actuacions urbanes a l’entorn.
Puente ha recordat que la remodelació “necessàriament ha d’estar acabada abans del 2026”, una data “ineludible” perquè la part d’Aif es finança amb fons Next Generation, i els fons “depenen del fet que s’executi abans d’aquesta data”. Per tant, segons Puente, la remodelació “estarà acabada abans de finals de 2026”.
Rebatejar Sants amb el nom de Montserrat Caballé
Puente també ha afirmat que el seu govern “estudiarà” la possibilitat d’afegir al nom de l’estació de Sants el de la soprano Montserrat Caballé, tal com consta a una proposició no de llei que el Congrés va aprovar aquesta setmana a iniciativa del PP i amb l’abstenció del PSOE.
“Hem d’estudiar-ho, i no és una proposta forassenyada”, ha dit, perquè “nosaltres portem temps adoptant decisions de posar noms de dones notables a les estacions de tren a Espanya”, i per tant “és una proposta que haurem de valorar i estudiar”, ha dit.
En tot cas ha afirmat que el govern espanyol comptarà amb l’ajuntament i la Generalitat a l’hora de pactar el nom, perquè els noms de les estacions s’han de “consensuar” amb el territori.
Demana “paciència” als usuaris de Rodalies
Pel que fa als problemes al servei de Rodalies, Puente ha afirmat que, més enllà d’avançar en el traspàs a la Generalitat, el seu govern té un full de ruta d’inversions de més de 6.000 milions d’euros.
Ha recordat que les millores generen molèsties, i ha destacat que a Catalunya hi ha incidències que “no tenen a veure” amb el gestor de la infraestructura, sinó que són per “atropellaments, robatoris de material i vandalisme”.
“Nosaltres estem posant al dia la xarxa, que és el que se’ns reclama”, ha dit, i “més enllà de les crítiques i de les incidències, no hi ha una manca d’inversió a Rodalies”, perquè “estem remodelant estacions i catenàries”.
“El que estem fent és actuar”, ha dit, i això “ocasiona problemes”. Per això ha demanat als usuaris “confiança” perquè “estem resolent els problemes i això generarà incidències durant algun temps”, i “demano paciència perquè els beneficis seran definitius”.