Edició 2336

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de desembre del 2024
Edició 2336

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 17 de desembre del 2024

Puente menteix descaradament en afirmar que “no hi ha cap predilecció estranya per Madrid”

El 2023 es va executar el 46% del pressupostat a Catalunya, mentre que a Madrid es va superar el 100%

|

- Publicitat -

El ministre de Transports i Sostenibilitat, Óscar Puente, ha defensat que Catalunya és el territori on l’Estat va executar més inversions en infraestructures, amb 940 milions el 2023, i ha assegurat que s’hi van destinar 250 milions d’euros més que a la Comunitat de Madrid, tot i que ha admès que en aquesta darrera el percentatge d’execució va superar el 100%. En aquest sentit, ha comentat que en percentatges, Catalunya “ni tan sols” és la darrera de la llista, amb un 46%, per davant d’Andalusia (38% amb 731 MEUR). “Per tant, no hi ha cap predilecció estranya per Madrid”, ha assegurat el ministre, que ha anunciat que la comissió de seguiment dels accessos al port de Barcelona ha aprovat el conveni per finançar les obres de 730 milions.

Publicitat

En una conferència al Cercle d’Infraestructures, Puente ha rebutjat fer comparacions territorials perquè “ni les necessitats són les mateixes ni les xarxes de transport són equivalents”. “Són comparacions tramposes”, ha afegit el ministre.

Segons Puente, si ara mateix es paralitzessin totes les licitacions, Catalunya seguirà sent el territori on més inversions es destinarien durant els pròxims anys perquè “els deures estan fets”, en relació a les licitacions i actuacions que hi ha actualment en marxa com el Pla de Rodalies, del qual ha dit que és “ambiciós i realista” o un corredor mediterrani amb una “Programació sensata i ordenada”.

Puente ha citat altres grans obres en execució o projectes de futur com la remodelació de Sants, La Sagrera, la B-40 fins a Granollers o l’ampliació de l’aeroport del Prat. “Quan es viatja per la resta d’Espanya, on no hi ha alta velocitat, ni tan sols Rodalies o autovies, difícilment se sosté que en Catalunya hi ha dèficit d’infraestructures.

El ministre ha explicat que la comissió de seguiment dels accessos al Port -formada pel Ministeri, Adif, Ports de l’Estat, Port de Barcelona, FGC i la Generalitat- ha donat llum verd al conveni de finançament de les obres per un import de 730 milions, dels quals l’APB n’aporta uns 200 i la resta repartit entre Adif i el ministeri. Puente ha celebrat que els accessos “ja han començat a caminar” ja que a partir d’aquí es podran licitar la redacció dels projectes constructius i ha posat èmfasi en què el “diàleg i la col·laboració acceleren les inversions”.

D’altra banda, el ministre també s’ha referit al Corredor Mediterrani, del qual ha afirmat que està en “plena ebullició”, i ha reivindicat el suport econòmic del govern espanyol a aquesta infraestructura. “En totes les comunitats per on discorre hi ha obres en marxa”, ha dit. En aquest sentit, ha afirmat que des del 2018 s’han licitat 6.600 milions d’euros per al corredor i que “ja és una realitat fins a Barcelona”.

En referència al tram de Castellbisbal, Puente ha explicat que aquest estiu es posarà en servei la triple via entre Castellbisbal i Martorell, operació que ha qualificat com una de les “més complexes dels últims 50 anys a Espanya”. Amb aquesta fita, els trens de mercaderies des de la Seat fins a França podran circular en ample estàndard.

Et pot interessar  Sánchez i Illa pacten una altra pluja de milions i la reactivació de quatre comissions bilaterals

Empatia amb els usuaris de l’R4

Els treballs al corredor mediterrani comporten des de fa molt temps alteracions en el servei de l’R4 en els darrers quatre anys i per aquest motiu Puente ha volgut expressar la seva “total empatia” i els ha demanat “una mica més de paciència”. “Quan culminin aquestes obres i el soterrament de Sant Feliu notaran la indiscutible millora que suposa tenir una infraestructura 100% renovada”, ha assenyalat.

Sobre l’estació de La Sagrera, ha recalcat que s’ha produït “avanços sense precedents”; amb 880 milions d’euros executats. Així, està previst que aquest mateix any ja hi circulin pel seu interior els primers trens d’alta velocitat i que a principis del 2026 l’estructura de l’estació estigui finalitzada, amb totes les vies en servei i s’iniciï l’explotació de la zona de tractament tècnic dels trens en servei.

Pel que fa el traspàs de Rodalies, el ministre ha insistit que segueix “els seus ritmes” segons les previsions i que les comissions dels diferents àmbits continuen fent el seu camí. També ha reivindicat el Pla de Rodalies, del qual ha dit que ja s’ha executat obres per import de 1.700 milions d’euros i ha recordat la compra d’un centenar de trens, que començaran a circular a partir de l’any que ve.

En relació a les incidències a la xarxa ha comentat que si bé n’hi ha que estan provocades per problemes en els trens o la infraestructura, també hi ha un percentatge important que prové d’altres incidències com vandalisme o atropellaments. En aquets sentit, ha explicat que de cada dos incidències d’aquest tipus, una es produeix a Catalunya. “És un problema molt seriós i molt greu”, ha comentat Puente. “És necessari obrir-ne un debat”, ha afegit.

Renfe comença la comercialització dels AVLO amb els nou Talgo

Durant la conferència, Puente ha anunciat que aquest mateix divendres s’han posat a la venda els bitllets d’AVLO entre Barcelona i Madrid amb els nous trens Talgo a partir del 21 de maig. L’operadora oferirà aquest servei amb les noves unitats S-106, que ha començat a rebre amb anys de retard. Puente ha comentat que s’estan fent proves perquè puguin viatjar en doble composició i puguin moure més de 1.100 passatgers per trajecte.

L’entrada en servei dels nous combois suposarà incrementar un 17% de les places del servei de baix cost entre Barcelona i Madrid, fins a les 28.450, i es traduirà en un augment de les freqüències al Camp de Tarragona i Lleida.

Les altres unitats que Talgo ha entregat a Renfe -de moment les deu primeres- es destinaran a Galícia, Astúries i a les connexions entre Madrid, el País Valencià i Múrcia.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut