El Congrés dels Diputats ha rebutjat aquest dijous per sorpresa la creació de la Llei de l’Agència estatal de Salut Pública. Malgrat haver-li donat suport durant tota la seva tramitació, Junts ha canviat el sentit del vot a un ‘no’ i la llei ha quedat rebutjada per 176 vots en contra (PP, Vox i Junts), i 167 a favor (PSOE, Sumar, ERC, Bildu, PNB i BNG). La portaveu de Junts al Congrés, Míriam Nogueras, ha justificat la decisió pel veto del govern espanyol a les esmenes de la seva formació i d’ERC a una moratòria de la vida útil de les plantes de purins en el marc de la llei contra el malbaratament alimentari. ERC ha retret a Junts aquest ‘no’ i l’ha acusat d’actuar en contra dels interessos dels catalans “per una enrabiada absurda”
El ‘no’ del Congrés a la llei de l’Agència estatal de Salut Pública s’ha començat a coure a primera hora del matí, quan la Junta de Portaveus s’ha reunit de forma extraordinària per analitzar les peticions de Junts, ERC i PP perquè s’eliminés de l’ordre del dia el debat i votació d’una altra llei, la de malbaratament alimentari.
Les tres formacions volien que la llei no es debatés fins que no es resolguessin els seus recursos contra els vetos que el govern espanyol havia imposat a diverses esmenes.
Entre elles, una del PP per a la rebaixa de l’IVA al 2% per als productes alimentaris bàsics, i també les d’ERC i Junts per a una moratòria que permetés allargar la vida útil de les plantes de purins.
La Junta de Portaveus no ha acabat adoptant cap decisió, i la discussió s’ha traslladat al ple del Congrés.
El portaveu del PP, Miguel Tellado, ha acusat la presidència del Congrés d’incomplir la Constitució amb una decisió “injusta, il·legal i inconstitucional” forçant el debat.
El diputat de Junts Josep Maria Cruset també ha reclamat que el debat s’ajornés fins que es resolgués l’escrit de reconsideració presentat per Junts i ERC.
I la diputada d’ERC Teresa Jordà ha retret al govern espanyol que no permetés debatre una esmena “en defensa del sector ramader català”.
“Avui 200 famílies de ramaders d’Alcarràs i les Masies de Voltregà veuran vulnerats els seus drets”, i “no sé què farem amb 1,5 milions de tones de purins cada any”. “Entre uns i altres, el problema deriva a un sector econòmic”, ha lamentat.
El portaveu del PSOE, Patxi López, ha expressat la seva oposició a la modificació de l’ordre del dia. Ha recordat que la Mesa va aprovar l’ordre del dia sense l’oposició del PP, i ha recordat que permetre la modificació del ple implicaria que qualsevol grup podria eliminar les iniciatives que anessin en contra dels seus objectius a cada ple.
Finalment, el president accidental del Congrés, Alfonso Gómez de Celis, ha ratificat la decisió de mantenir el debat i votació de la llei.
Poc després, Junts ha advertit que estava disposat a votar en contra de la llei de Salut Pública en resposta al veto del govern espanyol a la moratòria de purins, i ha acabat executant el seu ‘no’.
Nogueras: “Cap agència espanyola està per sobre els ramaders”
Després de la votació, la portaveu de Junts al Congrés, Míriam Nogueras, ha afirmat que el govern espanyol “hauria d’entendre” que Junts està disposat a anar “fins al final” en defensa dels pagesos i ramaders de Catalunya. “Cap agència espanyola està per sobre els pagesos i ramaders de Catalunya”, ha dit.
ERC: “És una enrabiada absurda”
I poc després la diputada d’ERC Etna Estrems ha retret a Junts que “per una enrabiada absurda” hagi votat “en contra dels interessos dels catalans”. “Havíem aconseguit que la llei inclogués un reconeixement a la innovació incremental que ocupa més del 7% dels treballadors en una indústria que és molt pròpia del nostre país”, ha dit. “Per una enrabiada, Junts ha demostrat que és capaç de treballar per la dreta espanyola i en contra dels interessos de Catalunya”.