El ple de l’Ajuntament de Tarragona ha aprovat inicialment aquest divendres l’ordenança per a la creació i gestió de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de la ciutat. La normativa ha obtingut la majoria absoluta gràcies als vots del govern del PSC i als de Junts i els dos consellers no adscrits. ERC i En Comú Podem s’han abstingut mentre que PP i Vox s’hi han mostrat contraris. L’aprovació definitiva està prevista per al juny i durant el desembre es començaria a implementar. El text preveu una sèrie d’excepcions en la seva aplicació que ha generat discrepàncies entre els grups: uns perquè l’han considerada massa laxa i altres perquè l’han trobada excessivament restrictiva.
La ZBE de Tarragona funcionarà de set del matí a set de la tarda i s’ha fet conjuntament amb la de Reus perquè siguin molt similars. Els vehicles que no tinguin distintiu ambiental però que estiguin registrats a Tarragona podran accedir a la zona restringida i delimitada mitjançant un sistema de videovigilància de 44 càmeres. També hi haurà excepcions per persones amb mobilitat reduïda, rendes baixes i vehicles professionals. Durant el 2026,els residents a Tarragona no tindran cap restricció, i a partir del 2027, els habitants censats a la ZBE podran entrar i sortir de la zona sense problemes. També ho podran fer aquells vehicles que es dirigeixin a aparcaments particulars (ja sigui de propietat, lloguer o abonament) o els d’ús públic situats a l’interior de la ZBE. El projecte s’ha adjudicat per quasi 1,4 milions d’euros.
L’alcalde de la ciutat, Rubén Viñuales, ha apuntat que “és una norma per imperatiu legal” i que amb les excepcions i aplicació progressiva no volen “deixar ningú enrere”. En aquest sentit, Josep Manresa (Junts) ha defensat que “l’ordenança no ha de ser una càrrega per a les persones que no es puguin permetre canviar de vehicle a curt termini”.
Des de Vox, Judit Gómez ha afirmat que la ZBE és “un atac a la llibertat de circulació i moviment” i “una mesura de control social” que “perjudica a les classes treballadores. Pel PP, “és innecessària” i a la zona on s’implementarà “la qualitat ambiental és bona”, ha assegurat la seva portaveu, Maria Mercè Martorell. La popular ha indicat que “la normativa europea obliga a rebaixar emissions, no a implementar la ZBE”. “Que la implementació sigui tan progressiva vol dir que no és tan necessària”, ha dit.
Finalment, ERC i ECP han criticat la norma en el sentit contrari. Xavier Puig (ERC) ha reclamat més mesures en favor del medi ambient com l’estudi de la qualitat de l’aire, més aparcaments dissuassoris o una xarxa ciclable dins la ZBE; mentre que Toni Carmona (ECP) reclamat “valentia” a l’executiu municipal i que tiri endavant el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i un pla de millora del transport públic. “El govern ha preferit triar els interessos dels vehicles contaminants a la salut pública. De la Zona de Baixes Emissions hem passat a la Zona de Baixes Emocions”, ha etzibat.
Sant Salvador
Al plenari hi ha assistit una representació de l’Associació de Veïns de Sant Salvador, que presentaven una moció avalada per ERC per millorar l’estat del barri mitjançant expropiacions i posteriors aportacions municipals. La moció s’ha rebutjat però posteriorment En Comú Podem n’ha presentat una altra que també apostava per solucionar problemàtiques a la zona d’Interblocs. Aquesta segona ha rebut el suport de tots els grups, a excepció d’ERC, que s’ha abstingut. Durant el debat del text, l’alcalde Rubén Viñuales ha avançat que han trobat una “solució jurídica” per fer una inversió mitjançant “subvencions en espècies”. El batlle ha parlat d’una partida de 2 milions d’euros.