L’increment de les discriminacions lingüístiques a la sanitat valenciana és preocupant. En només un any, de març de 2021 fins ara, Plataforma per la Llengua País Valencià ha rebut fins a 12 queixes per discriminacions en aquest sector i ha pogut constatar que el valencià encara té marge de millora en webs, contestadors automàtics o programes informàtics d’ús intern.
Fins a 8 casos el motiu de queixa ha estat que el pacient s’ha vist obligat a expressar-se en castellà si volia ser atès o directament ha patit una discriminació per iniciar la conversa en valencià. “Un metge de l’Hospital Sant Francesc de Borja de Gandia va voler humiliar una pacient de 81 anys que parlava en valencià i li va comunicar el diagnòstic en castellà, a crits i amb els ulls desorbitats”, exposa l’ONG del català.
Absència del valencià en webs, contestadors automàtics i retolació
L’ONG del valencià també ha rebut queixes en relació amb la nul·la presència de la llengua pròpia en alguns àmbits de la sanitat valenciana. A més, la discriminació es fa palesa en l’àmbit intern: Abucasis, el programa informàtic que fan servir els professionals sanitaris a les consultes, no permet que s’escriguin en valencià i obliga els metges a redactar els diagnòstics en castellà.
Plataforma per la Llengua demana a la Conselleria de Sanitat que actuï per posar fi a aquestes discriminacions lingüístiques i exigeix a la Generalitat Valenciana que apliqui d’una vegada el protocol d’ús del valencià en l’àmbit de la sanitat per garantir que es respecten els drets lingüístics de la ciutadania. Finalment, l’entitat assenyala que les situacions denunciades són contràries a la Llei 4/1983, d’ús i ensenyament del valencià.