El comissionat pel traspàs de Rodalies, Pere Macias, ha previst que Rodalies tanqui aquest any superant el seu “rècord històric” d’usuaris. Macias ha dit que “tot sembla indicar” que arrabassarà aquesta fita, “datada d’abans de totes les crisis i que gairebé s’aconsegueix el 2019”, però per les restriccions de la Covid-19 no es va arribar. Així ho ha dit aquest dimecres durant la seva participació en el la jornada inaugural del II Foro BCN! Desperta, que s’organitza al Palau Macaya de Barcelona. El comissionat també ha precisat que és necessària “com a mínim” una dècada “d’inversions molt importants” per “revertir” 20 anys sense haver-ho fet i que la majoria dels recursos en aquest temps s’han destinat a l’alta velocitat.
Es tracten d’unes dades, segons ha detallat, extretes d’un informe de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) de l’any 2020 en què apunta que el 2014 el 89% de la inversió total va ser en alta velocitat, mentre que un 11% en ferrocarril convencional. Aquesta variació ha suposat “una gravíssima descapitalització del ferrocarril”, ha remarcat Macias i que s’ha començat a recuperar a partir de 2018. També ha criticat que Renfe hagi estat “15 anys sense comprar un tren”, cosa que ha qualificat de “barbaritat”.
Pere Macias espera que amb les noves compres de combois i les inversions en curs les incidències es redueixen. Per això, ha recalcat que quan “s’han de fer treballs de pressa, hi ha moltes obres” i ha detallat que actualment a Catalunya n’hi ha al voltant d’un centenar. Precisament, sobre les problemàtiques del servei ha posat l’accent en què “una tercera part són per causes externes”. En aquest sentit, ha precisat que són bàsicament inclemències meteorològiques i els atropellaments, que “en un percentatge elevadíssim són suïcidis”, ha afegit.
Transvasament de passatgers al bus
El conseller delegat de Moventia, Josep Maria Martí, que també ha participat en l’acte juntament amb el president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que el robatori de coure a Montcada Bifurcació el 12 de maig s’ha traduït amb un increment de passatgers en les línies de bus. Martí ha concretat que en les del Vallès la pujada ha estat “d’un 32% respecte a l’any passat i les que arriben a Barcelona d’un 38%”, mentre que les del Maresme un 23,5%. Martí ha recordat aquests autobusos “ja estaven al 100%” i per això, ha demanat “duplicar” la freqüència i la capacitat dels vehicles per absorbir aquesta demanda.
Martí ha dit que, d’acord amb una enquesta feta, s’ha xifrat que a diari hi ha 20 milions des desplaçaments a Barcelona i els seus voltants (segona i tercera corona), dels quals dues terceres parts són en vehicle privat i un terç en transport públic. En aquesta línia, el president del RACC ha reclamat que es “prioritzin” les obres a fer a les ciutats i es duguin a terme quan “se solucionin” les entrades i sortides amb transport. En aquest mateix sentit ho ha reclamat per acabar amb “la caça de l’automòbil” a Barcelona i ha subratllat que si les infraestructures ferroviàries “estan ben organitzades, potser l’automòbil acabarà desapareixent dels centres” de la ciutat.
El president del RACC ha insistit en la necessitat de disposar d’una bona xarxa ferroviària i viària per al transport públic, així com que sigui fiable. Ha situat com “la congestió al voltant” de les ciutat el “principal problema i, al seu parer, cal que la mobilitat sigui “segura, sostenible i ajudi al progrés econòmic”.