Òmnium ha reclamat al Govern “una resposta immediata” per augmentar les places de formació en català. Així ho ha expressat el president de l’entitat, Xavier Antich, després de conèixer les dades de l’Enquesta d’usos lingüístics presentades aquest dimecres. Antich ha recordat que hi ha més de dos milions de persones que volen aprendre català o millorar-lo i que “no s’està donant resposta a aquesta demanda”. Per això, ha demanat a l’executiu que el pla de xoc anunciat per incrementar l’oferta de cursos “no sigui paper mullat” ni una “declaració de bones intencions”. Alhora, el president d’Òmnium ha lamentat les dades de retrocés de l’ús social del català i ha instat “tots els agents del país” a “entomar el repte per capgirar-les”.
En una atenció als mitjans davant el Palau de la Generalitat, Antich ha assegurat que l’enquesta d’usos lingüístics presentada pel Govern “confirma el que l’entitat fa temps que alerta”, que és que l’ús social de la llengua ha retrocedit a Catalunya. En aquesta línia, el president de l’entitat ha remarcat que ”per primer cop des de la transició” s’ha detectat una disminució del percentatge de gent que sap parlar català, un fet que reflecteix, segons ha dit, “la tendència d’emergència lingüística” que viu el país.
Increment dels cursos
Antich també ha recordat que actualment hi ha més de dos milions de persones que volen aprendre català o millorar-lo i que es troben en llista d’espera per accedir a cursos de formació. Per això, el president de l’entitat ha demanat al Govern que el pla de xoc que va anunciar el passat setembre per a augmentar les places “no sigui paper mullat”.
“Demanem al Govern que aquest pla tingui la suficient dotació pressupostària per abastar el nucli de persones que l’exigeixen”, ha reclamat Antich, que també ha dit que aquesta situació requereix una solució “immediata i urgent”.
En tot cas, Antich ha ressaltat que les dades de l’enquesta “no només interpel·len” el Govern, sinó que cal la implicació de tots els agents socials del país. “El català necessita avui més que mai una resposta de país i nosaltres treballarem per aconseguir-la amb la màxima ambició”, ha agregat.