Òmnium Cultural ha rebutjat una petició de la Diputació de València perquè retiri una imatge de les falles del seu calendari dels Països Catalans. La publicació inclou la festa com a part de la tradició folklòrica entorn del foc que es manifesta amb diferents formes arreu de la geografia de parla catalana. La Diputació de València ha aprovat una moció de Vox amb el suport del PP que considera que Òmnium mostra la festa de les falles “com a pròpia de Catalunya”, qualifica el fet de “totalment inadmissible” i el denuncia com un “exemple dels reiterats intents d’apropiació de les senyes d’identitat valencianes”. Òmnium ho ha considerat un “intent de censura” i ha assegurat que no demanarà “permís” per reivindicar allò que sent com a “propi”.
L’administració provincial valenciana s’ha adreçat per carta a Òmnium per reclamar la “retirada immediata” de la imatge del calendari, tal com exigia la proposta de Vox aprovada per l’ens. Però Òmnium ha contestat per la mateixa via al president de la Diputació rebutjant la petició.
Així, Òmnium referma a la missiva el “compromís” de l’entitat amb la “realitat nacional, cultural i lingüística del País Valencià, negada pels grups que donen suport a la proposició, en contra de qualsevol evidència científica i defugint qualsevol mena de rigor intel·lectual”.
En aquest sentit, la proposició aprovada per la Diputació assegura que Vox defensa “les senyes d’identitat, la història, la tradició, la llengua i la cultura del poble valencià davant de la manipulació històrica i cultural que s’articula des de l’entorn de l’independentisme català”.
En canvi, Òmnium opina que la història “compartida” entre tots els territoris de parla catalana, “també, evidentment, el País Valencià”, és un “vincle viu” que “es projecta cap al futur”. Es tracta, afegeix, d’una “nació completa, unida per una única llengua, la cultura i les tradicions, que es manifesta en expressions comunes com la cultura del foc”.
La proposició de Vox, en canvi, té com a “objectiu prioritari” actuar com a “dic de contenció” davant dels qui “pretenen trencar” la “unitat i convivència” valencianes “en les seves ínfules de construcció d’un estat identitari que integri” el territori “en el que denominen Països Catalans”.
A Òmnium, per contra, defensen que “un país que estima la seva llengua, la seva cultura i la seva identitat és un país lliure i digne. Un país que no ha de demanar permís per existir ni justificar-se davant qui el vol reduir o assimilar”. “Un país -afegeix- on no calgui defensar-se de consultes estèrils, censures absurdes o senyalaments polítics”, tot fent referència a la polèmica enquesta en què el govern valencià ha preguntat a les famílies en quina llengua volen escolaritzar els seus fills.
Per tot plegat Òmnium assegura que “no cedirà davant aquest intent de censura” i que les Falles “continuaran formant part del Calendari dels Països Catalans 2025”. I clou: “No demanarem permís per reivindicar allò que sentim com a propi, perquè la cultura valenciana és cultura de la nació que compartim, i el foc ens uneix com a poble. De Fraga a Maó, i de Salses a Guardamar, continuarem encenent totes les flames que ens agermanen”.