La reducció de prop del 60% del trànsit rodat a Barcelona ha provocat la caiguda dels nivells de contaminació, que amb prou feines han assolit en aquesta primera setmana de confinament el 40% del límit fixat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i la Unió Europea (UE), segons ha informat Greenpeace aquest dijous en un comunicat.
Des de l’activació de l’Estat d’Alerta el 14 de març, els nivells de NO2 a la capital catalana s’han ajustat “de sobres” als valors límit de 40 micrograms per metre cúbic, que el 2019 es van incomplir en barris com el de l’Eixample o Gràcia-Sant Gervasi, on acostuma a haver-hi molt de trànsit.
“La baixada sense precedents del trànsit per carretera ha permès reduir la contaminació en qüestió d’hores, tot i que altres fonts com les calefaccions de les llars i el transport públic han seguit funcionant”, ha assenyalat Adrián Fernández, responsable de la campanya de mobilitat de Greenpeace.
Aquestes dades demostren, segons l’organització, que la reducció del trànsit rodat millora ràpidament la qualitat atmosfèrica i que, per tant, els governs no haurien de vacil·lar “a l’hora de prendre mesures contundents sempre que es posi en risc la salut de les persones”.
Greenpeace considera que “la prioritat indiscutible en aquest moment ha de ser la lluita contra la pandèmia”, però anima les administracions a què, després de l’estat d’alerta, prenguin les mesures necessàries perquè es compleixin els nivells de contaminació fixats per l’OMS, tal com està passant aquests dies.