El Grup Nació (409.536€) líder en audiència rep 100.000€ menys que El Nacional (507.507€) tercer per audiència. El Diari ARA (343.352€) segon en audiència rep molta més publicitat que Vilaweb (65.467€) quart en audiència. Les dades són encara més difícils d’entendre a mesura que es van desglossant i analitzant.
La República (23.618€), sisè digital per audiència, és el novè per publicitat rebuda a molta distància de digitals amb molta menys audiència.
Per valorar aquesta situació i segons mostra la gràfica, desglossem el preu per cada mil visites que paga el Govern per la publicitat institucional i és aquí on es veu que la publicitat no es reparteix amb els criteris d’audiència el principal motiu pel qual s’obliga als digitals a estar auditats.
Podem comprovar com el preu que reben els diferents mitjans en català és molt dispar i sense cap criteri tècnic: veiem com El Nacional (272€), e-Notícies (300€), El Crític (242€) superen el cost dels 200 euros per cada 1000 visites. En canvi el Grup Nació (157€), Diari ARA (142€) o el Grup Racó Català superen els 100 euros per cada 1000 visites. En la part més baixa del rànquing hi ha Vilaweb (41,5€), El Món (82,5€) i a la cua dels diners rebuts per cada 1000 visites La República (26€).
El cost de la publicitat institucional 2018
Són dades difícils d’entendre: perquè resulta que els digitals estan obligats a estar auditats però a l’hora de la veritat aquestes dades no serveixen en la decisió del repartiment de la publicitat institucional? La resposta deixa la porta oberta a entendre que els criteris són, per tant, merament polítics i interessats.