El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha mostrat “sorprès” sobre la possibilitat que el Ministeri de Transports pugui allargar el període de concessió de les autopistes perquè les empreses que exploten el servei puguin compensar la davallada de la mobilitat i ha qualificat que aquesta mesura, que va sortir publicada la setmana passada al BOE, és una “mala notícia per a l’economia del país i per a la competitivitat”. El conseller ha demanat explicacions i ha assegurat que no ho preveu per a les autopistes que depenen de la Generalitat. El conseller ha reiterat la seva aposta per la vinyeta per finançar les vies d’altes prestacions i acabar “amb una pròrroga de peatges que la societat no entén ni vol”.
El titular de Territori ha recordat que el govern espanyol va rebutjar primer aquesta mesura i que després ha acceptat la possibilitat de compensar aquestes empreses, que veurien allargat el període d’explotació per un període equivalent, com a màxim, a la durada de l’estat d’alarma.
Calvet ha reclamat que “més aviat que tard” es pugui aplicar la vinyeta i ha demanat al Ministeri de Transport que l’assumeixi. En aquest sentit, ha subratllat que és un “mecanisme generalitzat a la UE” i alineat amb l’agenda verda.
Fins aquest dimarts, el Ministeri de Transport no havia rebut cap sol·licitud d’empreses concessionàries per poder prorrogar el període d’explotació de les autopistes. En el decret llei, s’establia, però, que les empreses havien de complir una sèrie de requisits, com per exemple que el marge brut d’explotació durant la vigència de l’estat d’alarma no sigui positiu.
El 31 d’agost del 2021 quedarà alliberada l’AP-7 fins a La Jonquera; l’AP-2; la C-32, al Maresme, i la C-33, a l’altura de Mollet del Vallès, vies que són titularitat de la Generalitat.