El Govern s’obre a revisar la data d’inici de curs, però deixa clar que començar abans del 12 de setembre és un “punt de no retorn”. Així s’ha expressat la consellera d’Educació, Anna Simó, en la inauguració del curs 2023-24 amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, a l’Escola Mercè Rodoreda de Barcelona; un curs que comença, per segon any, el quart dia laborable de setembre, mesura introduïda pel seu predecessor, Josep Gonzàlez-Cambray. La consellera ha recordat que quan va assumir el càrrec la mesura ja estava fixada, però que, des de l’inici, ha dit que el calendari 2024-25 es treballaria “en tots els àmbits de debat”. Aragonès i Simó han estat xiulats per una vintena de docents que protestaven a les portes del centre.
El curs 2023-24 ha tornat a començar per als alumnes d’ensenyaments obligatoris el quart dia laborable de setembre, una mesura que va introduir Cambray i que va generar malestar entre els docents, sobretot en tenir menys dies per preparar el curs. En la inauguració d’aquest any escolar, Simó ha recordat que quan va accedir al càrrec, el juny, el curs estava a punt d’acabar i ha argumentat que canviar un calendari ja fixat “podia generar més malestar als centres”.
Ara bé, de cara al curs vinent, la consellera ha assegurat que treballarà el calendari 2024-25 amb la comunitat educativa “en tots els àmbits de participació i debat del departament”, com són les juntes de direccions; el Consell Escolar de Catalunya; la mesa sectorial, el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), els centres i les famílies.
Simó ha afegit que també cal “valorar el temps per a la preparació” del curs i ha recordat que aquest any s’ha fet un procés d’estabilització molt complex pel gran volum d’aspirants. En aquest sentit, confia que “com més estables siguin les plantilles dels centres, més temps tindran per fer una preparació més tranquil·la”.
Protesta a les portes del centre en una jornada de vaga
Simó ha inaugurat el curs en una visita a l’Escola Mercè Rodoreda de Nou Barris, amb el president Aragonès; la secretària general del departament, Patrícia Gomà, i atres autoritats. A la porta, s’hi han trobat una vintena de docents que reclamaven millores laborals, reivindicacions que han portat els sindicats USTEC-STEs (IAC), CGT i la Intersindical a convocar vaga en aquesta primera jornada. Es preveu que l’aturada tingui poca afectació i les dades provisionals que el departament ha facilitat a les 12 h han situat el seguiment en el 0,89%.
Sobre les reivindicacions dels sindicats, el president de la Generalitat ha afirmat que no assumiran compromisos si no tenen els recursos per complir-los i que la disponibilitat pressupostària “condiciona la recuperació” laboral. Aragonès ha reivindicat les millores dels últims anys si bé ha reconegut que “queda camí per fer”.
El president ha assegurat que la prioritat és “la millora de la qualitat del sistema educatiu” per “oferir més oportunitats i que arribin a tothom” i ha defensat el model d’escola catalana, que, ha dit, “té mancances, però en molts aspectes ha estat un èxit, sobretot en l’àmbit de la cohesió social”.
275 places vacants abans de començar el curs
Pel que fa als nomenaments, sobre els quals els sindicats adverteixen que alguns es fan poc abans de l’inici de curs o quan ja ha començat, el Departament d’Educació ha detallat que, amb dades d’aquest dimarts, hi havia 275 vacants per cobrir d’entre 81.335 docents. Simó ha assegurat que les cobertures s’estan gestionant de pressa i que els “petits ajustaments” que s’han de fer són per renúncies, algunes relacionades amb els concursos que s’han fet a les Illes Balears o al País Valencià, o reduccions de jornada que s’han demanat en els últims dies.
Voluntat de consolidar el val escolar
El president de la Generalitat ha afirmat que la voluntat és que el val escolar de 100 euros, adreçat a les famílies d’alumnes de primària en centres públics o concertats, es pugui consolidar. Aragonès ha assenyalat que caldrà avaluar com està funcionant la mesura, però d’entrada ha qualificat aquesta primera experiència de “positiva”.
El president ha defensat que perquè una mesura sigui “exitosa ha de ser senzilla” i que si el val hagués tingut en compte la renda de les famílies, en lloc de ser de 100 euros per a tothom, hauria comportat una “complexitat” que n’hauria pogut “deixar fora” moltes, ha argumentat.
D’altra banda, sobre el debat recurrent sobre els horaris dels centres i la jornada intensiva a secundària, Simó ha afirmat que un canvi com aquest necessita una “valoració social i pedagògica” per arribar a “consensos”. La titular d’Educació ha resolt que, en aquests moments, a aquestes altures de la legislatura, no es planteja endegar un canvi com aquest.