Cada any des del 2014, l’Observatori de Neologia (OBNEO) de la UPF i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) organitzen la campanya del neologisme de l’any, la qual té per objectiu donar visibilitat als temes que interessen a la societat i acostar la llengua als parlants mitjançant la votació de la paraula de nova incorporació que més s’ha emprat al llarg de l’any. Aquest 2022, entre les 10 paraules proposades per a ser el neologisme de l’any hi havia els mots ‘birra’, ‘salut mental’, ‘poliamor’, ‘tuti’ o ‘revictimització’. Quina ha estat la paraula escollida?
El neologisme que més ha augmentat la seva freqüència d’ús entre els catalanoparlants s’escull a través d’una votació popular, en la qual enguany hi han participat prop de 14.000 persones de quatre franges d’edat diferents. Així, el neologisme més votat i que, per tant, és el neologisme de l’any, és la paraula ‘Birra‘, que ha rebut el 32,6% dels vots. La segueixen ‘Salut mental’ amb un 19,6% dels vots, ‘Tuti’ (11,9%), ‘Violència vicària’ (8,4%) i ‘Poliamor’ (8,4%).
Resulta curiós que, a diferència d’altres anys en què s’escollien paraules noves que no són al Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC), la paraula votada com a neologisme és ‘Birra’, un mot prou antic i usat, però que es troba a faltar en el diccionari. És la primera vegada que s’escull un mot antic com a neologisme.
La paraula ‘Birra’ ha guanyat en totes les franges d’edat menys entre els més grans, on ha guanyat ‘tuti’, amb percentatges que oscil·len entre el 40% (de la franja de 20 a 39 anys) i el 20 % (del grup de 60 anys o més); ‘Salut mental’ ha quedat en 2n lloc també en gairebé totes les franges d’edat, amb un percentatge major en les més joves (26,5% entre les persones 0 a 19 anys). En 3a posició, s’hi troba ‘tuti‘, la més votada entre les persones grans; i, en la 4a posició, ‘poliamor’ i ‘violència vicària’ empaten amb un 8,4%, mentre que ‘metavers’ ha rebut un 8,2 %. Revictimització, nanosatèl·lit, submissió química i micromobilitat són els neologismes que han quedat en les darreres posicions (en total, els quatre mots sumen un 10,9% del total de vots).
L’Observatori de Neologia (OBNEO), que organitza conjuntament amb l’IEC la campanya del neologisme de l’any, va néixer com a grup de recerca l’any 1988 a la Universitat de Barcelona i el 1994 es va incorporar a l’Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra. L’Observatori de Neologia analitza el fenomen de l’aparició de paraules noves o neologismes en l’ús i, des de 1996, ha estat reconegut com a grup de recerca amb nom específic de la UPF.