La falta de components per a punts de recàrrega ha impedit la posada en marxa d’una quarantena d’autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) des de finals de maig, dels 72 que havien de funcionar. La guerra d’Ucraïna i els efectes que arrossega encara la pandèmia de la covid estan afectant el subministrament d’alguns components per a la instal·lació dels punts de recàrrega que les empreses adjudicatàries tenien el compromís de lliurar abans del 30 de maig. Aquesta situació ha provocat que dels últims 72 autobusos elèctrics rebuts, s’hagin pogut posar en servei 23 articulats i 8 estàndards.
Els departaments tècnics de la companyia i els proveïdors treballen intensament perquè durant les setmanes vinents, i de forma progressiva, els 41 autobusos restants puguin entrar en servei.
El procés d’electrificació de la flota de bus està dotat d’ajudes dels fons europeus Next Generation. En concret, a les convocatòries del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), TMB ha aconseguit, de moment, ajudes econòmiques per a l’adquisició de 128 autobusos elèctrics. Els imports que TMB rebrà pels ajuts europeus a les dues convocatòries superen els 60 milions d’euros.
Per a obtenir els ajuts hi ha uns compromisos de subministrament molt exigents que s’estan complint per part de TMB. Una part important dels autobusos estan ja en circulació amb el corresponent sistema de recàrrega elèctrica (alguns de càrrega nocturna i altres de càrrega d’oportunitat als terminals de la línia), funcionant a ple rendiment, llevat dels que encara estan en fase de licitació o fabricació.
TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de zero emissions el 2024. L’any vinent, la nova flota ja comptarà amb 232 vehicles 100% elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx a l’any.
Les polítiques d’eficiència energètica formen part dels objectius del Pla Estratègic de TMB 2025 alineats amb el Pla de Responsabilitat Social i Sostenibilitat i l’Agenda 2030. Per això, ha elaborat un pla d’eficiència econòmica i d’estalvi que impulsa un seguit de projectes i actuacions a la companyia per reduir el consum elèctric en 68 GWh/any i evitar 122.000 tones d’emissions de CO₂ a l’any, l’equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya durant un any.