La Federació Catalana d’Automoció (Fecavem) ha demanat la dimissió de la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, després que en un seminari digués que calia aprofitar la crisi del coronavirus per “evitar” que “es torni a reactivar” la indústria de l’automòbil un cop se superi la situació i donar a la gent que hi treball sortides per exemple cap a la “mobilitat sostenible”.Des de Fecavem han considerat que “aprofitar una crisi sanitària i econòmica sense precedents per carregar-se un dels motors vitals a Catalunya és d’una irresponsabilitat i una manca de respecte inacceptable”. Foment del Treball s’ha manifestat en el mateix sentit, i ha considerat “inadmissible” un “atac tan gratuït i sense fonament”.
Sanz va participar el 20 d’abril en un seminari virtual organitzat per l’entitat impulsora de la bicicleta Ciclosfera a l’entorn de la mobilitat sostenible. En un dels torns de paraula de la tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Sanz va advocar per una “reconversió industrial” del sector automobilístic del país.
“És ara o mai. Moltes d’aquestes empreses han quedat afectades per ERTO i amb molt excedent sense vendre. Cal evitar que es torni a col·locar al mercat. Cal evitar que això es torni a reactivar. Cal un pla segurament estatal perquè aquesta indústria i aquests treballadors trobin altres sortides per fomentar per exemple la mobilitat sostenible”, va subratllar.
Fecavem ha reaccionat a aquesta opinió amb un comunicat que compta amb el suport de Foment del Treball o de la Cambra de Comerç de Barcelona, entre d’altres. En aquest escrit la patronal de l’automoció opina que el discurs de Sanz “és tan buit que ni planteja alternatives, ni dona dades empíriques, ni te present la reconversió, la inversió i l’aposta ferma en la lluita contra el canvi climàtic” que, segons l’entitat, ja fa el sector.
En aquest sentit, recorda que la planta principal de Seat a Martorell ha reduït “un 34%” l’impacte ambiental des del 2010 i té com a objectiu arribar al 50% l’any 2025. A més, “s’aposta per l’electrificació sempre que aquesta preservi els recursos naturals”. Des del punt de vista de l’ocupació, Fecavem subratlla també la crisi que travessa Nissan, els treballadors de la qual han anunciat vaga indefinida davant la incertesa del futur de les plantes de la marca japonesa a Catalunya.
A més, Fecavem subratlla que el sector de l’automoció “genera 143.000 llocs de treball directes i
indirectes” i factura “23.800 milions d’euros, és a dir, més del 10% del PIB de Catalunya”.
De la seva banda, Foment del Treball s’ha pronunciat en el mateix sentit i ha expressat la “decepció” i “frustració” del món empresarial de la capital catalana davant “l’atac injustificat” de l’Ajuntament de Barcelona. La patronal confia que el consistori demostri “amb fets” el suport a la indústria.
El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha recordat el “compromís” de les empreses automobilístiques amb Barcelona i ha assegurat que es tracta d’un sector “líder” que s’està “reconvertint” per donar resposta als reptes mediambientals i de mercat. Sánchez Llibre ha considerat “inadmissible” un “atac tan gratuït i sense fonament”.