Els quioscos de Barcelona continuaran venent principalment premsa però podran incorporar serveis fins ara no autoritzats com servir menjar per emportar envasat, fer de punt per a la distribució d’última milla de paqueteria o per a la recàrrega de bateries elèctriques, integrar-se a la xarxa de seguiment del programa social Vincles i servir d’infraestructura per instal·lar antenes 5G, entre d’altres. Aquest és l’acord a què han arribat l’Ajuntament de Barcelona, l’Associació de Professionals de Venedors de Premsa de Barcelona i Província, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Quioscos de la Rambla. L’objectiu és trobar un model més sostenible i viable econòmicament i adaptat a la nova realitat.
L’acord arriba després de mesos de treball, entrevistes als representants de les associacions i grups empresarials, enquestes als titulars dels quioscos per conèixer les seves necessitats i expectatives de les persones que regenten els negocis i recollir les seves propostes. També s’ha fet un treball tècnic per analitzar la viabilitat de les propostes i estudiar quines autoritzacions o modificacions del plec requerien.
La remodelació vol donar resposta a les conseqüències de la crisi de la premsa escrita, que afecta la venda dels diaris per part dels quiosquers, però també busca aprofitar el potencial de la xarxa d’espais de propietat municipal repartides arreu de la ciutat, segons destaca l’Ajuntament.
Una desena de nous serveis o productes
L’acord permet que els quioscos ofereixen una desena de nous serveis o productes. Aquests s’organitzen en dos paquets en funció del tràmit que requereixin. Un primer paquet inclou les mesures i propostes que necessiten modificar el plec de clàusules reguladores de la concessió de l’ús privatiu de domini públic dels quioscos situats a la via pública, vigent des del 2013 i amb durada fins al 2030. Fins ara, aquest plec faculta els titulars dels quioscos a vendre publicacions periòdiques i llibres en un 80% de l’espai i destinar el 20% restant a loteries, records, regals, targetes de transport o entrades. Amb el canvi es modifiquen aquests percentatges, mantenint un mínim del 51% a la venda de premsa i incorporant la venda de productes fins ara no autoritzats com cafè o menjar per emportar. També es permetrà una nova cara de publicitat als mòduls, per incrementar l’aportació que reben els quiosquers, i es treballarà perquè s’integrin a la xarxa de seguiment del programa Vincles, destinat a reforçar les relacions de la gent gran.
El segon paquet passa per l’autorització de venda de nous productes i serveis als quioscos, que no necessita d’una modificació del plec. En aquest sentit, s’ha previst que pugin ser punts de distribució d’última milla de paqueteria, tenir caixers automàtics, servir de base per instal·lar antenes per al desplegament del 5G, vendre entrades d’espectacles o recarregar bateries elèctriques.
La gestió d’aquests serveis anirà a càrrec dels quiosquers. L’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província (APVPBP) serà l’encarregada de fer un acord marc amb les diferents empreses de serveis, que comptarà amb la validació de l’Ajuntament i que permetrà a tots els quiosquers adherir-s’hi i oferir en el seu establiment aquest nou producte o servei.
La previsió és que en tres mesos es puguin fer efectius els canvis que requereixen autoritzacions i acords entre les parts i en sis mesos es puguin fer les modificacions del plec administratiu.
Barcelona compta amb 322 quioscos, dels quals 259 estan adjudicats i 10 cedits a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat per a la seva explotació via una cooperativa. Actualment, hi ha 53 quioscos vacants dels quals se n’ha previst la retirada de 31 abans que acabi el mandat.