Eixample Respira ha portat al Síndic de Greuges i al Tribunal de Comptes Europeu la “inacció” de l’Ajuntament de Barcelona contra la contaminació. En un comunicat, l’entitat ha alertat que el nivell de contaminació de l’aire continua sent fins a quatre vegades superior al recomanat. Segons ha informat, el Tribunal de Comptes europeu els ha demanat informació sobres les mesures que les administracions estan aplicant a Barcelona i l’organització ha denunciat la falta d’eficàcia i l’incompliment en les mesures finançades amb fons europeus Next Generation. També la “falta de voluntat política” de les dues administracions i les “passes enrere” del nou govern del PSC contra la mobilitat sostenible.
Sobre els projectes finançats amb els Next Generation, ha criticat per exemple que el d’Eixos Verds s’apliqui en carreres on hi circulen pocs vehicles. També que sobre la Zona de Baixes Emissions (ZBE) les administracions estiguin “pressionant” per retardar noves restriccions per als vehicles amb etiqueta B; la manca de construcció de nous carrils bici i l’ampliació a 50 km/h en zones que haurien d’estar limitades a 30.
D’altra banda, ha criticat la “manca de voluntat política” per millorar la qualitat de l’aire i la contaminació acústica. Per exemple, ha detallat que el Pla de Qualitat de l’Aire horitzó 2027 que prepara el Departament d’Acció Climàtica planteja objectius per alguns contaminants que ja s’han assolit i que queden “molt lluny” dels límits que establirà la Unió Europea (UE) de cara al 2030. També ha criticat la manca d’accions ambicioses contra el vehicle privat i l’aposta per la moto, un vehicle que Eixample Respira ha apuntat que és el “major contribuent” a la contaminació de l’aire i acústica. A més, s’ha mostrat en contra de mesures com la prohibició dels patinets al transport públic o l’aposta per noves terminals de creuers.
Per contra, Eixample Respira ha proposat al Síndic i al Tribunal de Comptes mesures com establir un peatge urbà, reformar les autopistes urbanes prioritzant el carrer Aragó i la Gran Via, un pla per prohibir de manera efectiva l’estacionament de motos a la vorera i limitar la velocitat a 30 a tota la ciutat.