L’espoli fiscal constant de l’Estat espanyol a Catalunya, així com la manca d’inversions, han propiciat que els serveis públics catalans, com ara Rodalies, estiguin en una situació precària, la qual es tradueix en incidències cada dos per tres que afecten el dia a dia de milions de catalans. Malgrat que aquesta és la crua realitat, el nou ministre de Transports, Óscar Puente, considera que les queixes dels partits independentistes respecte a l’estat de salut de la xarxa ferroviària catalana són “demagògia”, un discurs que sembla molt instaurat dins el PSOE, en ser el mateix que el de Raquel Sánchez, l’anterior ministra de transports.
A la intervenció del diputat de Junts Isidre Gavín, que li ha preguntat quan pensa corregir “la desinversió crònica a Catalunya en infraestructures ferroviàries”, Puente ha respost traient pit de la gestió del seu ministeri, assegurant que “està complint” el pla de Rodalies de Catalunya, que té una dotació de 6.300 milions d’euros “dels quals ja hem invertit més de 1.500 milions”. “Nosaltres ja estem complint”, ha dit, i “estem fent la feina acordada amb la Generalitat pel traspàs del servei” de Rodalies “perquè sigui gestionat des de la proximitat”.
Amb tot, ha demanat a Junts que no faci “demagògia amb les incidències ferroviàries” a Catalunya, perquè “el 50% de les incidències per robatoris a tot l’Estat es produeixen a Catalunya, i la responsabilitat per la seguretat en aquest territori és de la Generalitat”.
Aquesta és la resposta habitual del responsable de torn del Ministeri de Transports cada vegada que els diputats independentistes els piquen el crostó arran de les múltiples incidències que es produeixen a Rodalies. Si bé Puente s’ha excusat en els robatoris, el ministre ha obviat les paraules de Gavín, que li ha recordat que entre 1990 i 2018 la despesa de l’Estat en Rodalies va anar en un 47,8% a Madrid i el 16,8% a Barcelona. A més, ha destacat, l’execució dels pressupostos generals de l’Estat dels últims 10 anys és d’un 120% a Madrid i un 60% a Catalunya. Amb aquestes xifres, és molt optimista pensar que es destinarà una gran suma d’uns diners molt limitats, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, a reforçar la seguretat de la xarxa ferroviària.
“Vostès han de reconèixer d’una vegada totes aquestes xifres per rectificar als pressupostos, perquè si no rectifiquen no podran comptar amb nosaltres per als pressupostos”, ha advertit. En aquest marc, ha recordat que el traspàs de Rodalies anunciat pels governs espanyols i català queda curt, perquè no permet que la Generalitat canviï d’operador i no parla de com es recupera la desinversió.
En la seva resposta, el ministre ha assegurat que el seu govern està invertint fortament a Rodalies, i davant els 250 milions que va invertir el PP en el seu període de govern, l’executiu del PSOE “porta invertits 1.500 milions”.
“Nosaltres hem fet un pas per a la compra de nou material rodant que arribarà a la Generalitat de Catalunya l’any que ve per prestar aquest servei, i el vam haver de fer per la desistiment de funcions de la Generalitat per adquirir aquest material”. Per tant, segons Puente, cal abordar les qüestions relacionades amb les inversions “amb seriositat” i “tirar endavant els plans per fer efectiu el traspàs de Rodalies i millorar el servei”.