Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024
Edició 2346

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 27 de desembre del 2024

L’ONU, preocupada per la situació del català a l’escola, insta Espanya a revisar les sentències del TSJC

El relator especial de l'ONU assenyala que les sentències contra el català són "incoherents" amb les normes internacionals de drets humans

|

- Publicitat -

El relator especial de l’ONU per als afers de les minories, Fernand de Varennes, ha mostrat la seva preocupació per la situació lingüística del català a les escoles de Catalunya, especialment arran de la persecució judicial del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra la llengua. El representant de l’ONU, després que set organitzacions de la societat civil, entre les quals Plataforma per la Llengua, l’avisessin que la justícia espanyola buscava erradicar el sistema d’immersió lingüística, ha respost de forma contundent.

Publicitat

En la seva resposta a les entitats, el relator ha instat l’Estat espanyol a pronunciar-se sobre la compatibilitat de les sentències del TSJC amb la legislació internacional, els instruments de drets humans que l’Estat ha ratificat i les limitacions imposades al model d’immersió lingüística. Inicialment, Varennes demanava que el govern espanyol respongués en menys de 60 dies; tanmateix, aquest termini s’ha exhaurit, i Espanya no ha dit ni piu. En cas que acabi fent-ho, les hipotètiques respostes arribaran al nou relator, el suís Nicolas Levrat, segons informa l’ONG del català.

El relator, en ser informat que els tribunals espanyols estaven intentant, per totes les vies, imposar el castellà com a idioma vehicular de l’educació a Catalunya, ha elaborat un informe de resposta a les entitats en el qual qualifica el sistema d’immersió lingüística català “exitós”. En el seu informe, considera que “reduir l’ús de la llengua catalana en l’exitós programa d’immersió a Catalunya correria el risc que els infants i alumnes d’entorns castellanoparlants no aprenguessin bé el català, per ser una llengua minoritària”.

L’informe carrega contra la Constitució espanyola, de la qual el relator critica que no s’hagi adaptat als instruments internacionals, així com el fet que “continua passant per les discriminacions lingüístiques”. Per si això no fos prou, el relator també desacredita alguns dels arguments de les entitats espanyolistes que carregaven contra la immersió lingüística, com ara el que sosté que els estudiants no tindran fluïdesa a l’hora de parlar en castellà: “Atès que el castellà és la llengua majoritària al país, el seu ús quotidià i la seva exposició ja estan garantits i són privilegiats” rebla el relator.

Una altra qüestió que el relator ha abordat a l’informe és la fiscalització de l’actuació dels poders judicials espanyols, la qual considera que “ha provocat, en general, un augment dels obstacles a l’ús de les llengües minoritàries en una sèrie de serveis públics”, un fet que constata que “existeix un assumpte que requereix una atenció immediata“. Per aquest motiu, Varennes demana al Govern espanyol que n’informi l’opinió pública.

Et pot interessar  Educació no ha sancionat cap professor per no fer les classes en català, segons 'RAC1'

Amb tot, l’informe del relator recomana a l’Estat espanyol “revisar i reconsiderar les sentències del TSJC que estableixen que les ensenyances de llengua castellana han de ser almenys del 25% de tots els ensenyaments que s’imparteixen als centres de primària i secundària de Catalunya, amb el fi de garantir que s’adeqüin a les obligacions internacionals de l’Estat en matèria de drets humans“. També demana al govern espanyol que porti informació respecte de les al·legacions fetes i que expliqui de quina manera els esdeveniments que se li han fet arribar són compatibles amb les obligacions del govern de l’Estat, així com quines mesures té previst prendre per corregir les incoherències de les sentències judicials respecte de les normes internacionals de drets humans.

Així mateix, demana a l’executiu espanyol que indiqui en quina mesura els estudiants catalans continuaran rebent l’ensenyament en llengua catalana i hi estaran exposats per poder utilitzar aquesta llengua en la seva vida pública. Finalment, demana aclariments sobre la base jurídica i la lògica aplicada pel TSJC per sentenciar contra el model d’immersió lingüística, que ha estat considerat un model d’èxit per la UNESCO i diversos actors internacionals; també sol·licita explicacions sobre la compatibilitat de les sentències del TSJC amb la legislació internacional i amb els instruments internacionals de drets humans ratificats pel mateix Govern de l’Estat.

Set organitzacions de la societat civil (Sine Qua Non, Plataforma per la Llengua, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, Fundació Escola Valenciana, Language Rights, USTEC-STEs i la Intersindical-CSC) van informar el relator especial de l’ONU per als afers de les minories que els tribunals espanyols estaven intentant, per totes les vies, acabar amb el sistema d’immersió lingüística i imposar el castellà com a idioma vehicular de l’educació a Catalunya. Exhaurit aquest termini, i sense cap resposta per part de la Moncloa, l’entitat Plataforma per la Llengua ha fet pública la resposta del relator de l’ONU.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut