L’impost a les emissions portuàries afectarà el 80% dels vaixells que atraquin a Barcelona. Ho ha explicat el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, que ha anunciat aquest divendres que l’avantprojecte del nou impost a la contaminació dels grans vaixells està enllestit. El departament calcula que els creuers pagaran de mitjana 1.440 euros i que el Govern recaptarà 7,5 MEURS anuals. Mascort confia que la taxa entri en vigor l’any que ve i assegura que aquesta mesura no tindrà un efecte dissuasori: “No estem parlant de grans quotes”, ha dit. Quedaran exempts de pagar l’impost els vaixells que vagin a les Illes Balears, els que atraquin per força major i els que ho facin per qüestions humanitàries.
La nova mesura pretén ser un incentiu per aconseguir que les grans embarcacions amb capacitat o volum superior a 5.000 tones d’arqueig brut (GT) que atraquen als ports de Catalunya redueixin les emissions per escala des contaminants atmosfèrics òxids de nitrogen (NOx) i partícules (PM), “sense que suposi un inconvenient a l’activitat econòmica”.
A partir de l’entrada en vigor de l’impost, les empreses navilieres i les armadores dels transbords, tancs, portacontenidors, creuers, petroliers, vaixells de càrrega i d’altres considerats grans vaixells que atraquin en ports catalans tindran un gravamen d’un euro per quilogram de NOx i PM emeses per embarcació. “El que fem és acompanyar-los cap al trànsit”, ha assenyalat Mascort.
El departament calcula que els vaixells pagaran de mitjana 759 euros. Concretament, estimen que el 78% tindran una quota inferior als 1.000 euros; el 60%, de 500 euros o menys, i el 44%, inferior als 300 euros. “No estem parlant de grans quotes que dissuadeixin els vaixells de venir a Barcelona”, ha insistit Mascort. El conseller ha assenyalat que la quota és d’un euro per tona. De mitjana, els creuers pagaran 1.440 euros per atracament, els petroliers, 3.000 euros, i els portacontenidors, 445 euros.
El Govern ha anunciat que hi haurà bonificacions per a aquelles naus que disposin d’un certificat acreditable de millora energètica, com ara el Green Award, el Clean Shipping Index, l’Enveiromental Shipping Index o un certificat de registre al sistema de gestió i auditoria mediambiental de la Unió Europea. També s’estableixen reduccions de la base imposable per connexió a la xarxa elèctrica del port i per l’alimentació de tots els serveis del vaixell per energia elèctrica íntegrament subministrada per bateria interna. Finalment, es bonifiquen les escales que realitzen les empreses prestadores de servei amb origen i destí a Palma, Maó o Eivissa, considerades de servei públic.
El conseller ha destacat que l’impost té caràcter finalista i ha dit que els ingressos que se’n derivin aniran destinats a consolidar la transformació verda. En aquest sentit, Mascort ha assegurat que el Port de Barcelona està “en vies d’ampliar les instal·lacions” i que un impost d’aquest tipus ajudarà a aconseguir-ho: “Seran 3 anys d’inversions”.
Mascort confia aprovar la llei a finals d’any i calcula que entrarà en vigor el primer semestre del 2024. La mesura estava inclosa dins la llei del canvi climàtic de 2017, i acumula un retard de quatre anys. “És una qüestió de salut”, ha insistit. També ha assistit a la presentació la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mireia Boya.
El conseller ha dit que d’aquí a tres anys es revisaran els criteris de la mesura. “Si aquests anys no hi ha evolució positiva, haurem d’augmentar la quota”, ha assegurat, i ha recordat que, a Catalunya, els vaixells generen el 19% de les emissions. Cap altre port a Espanya aplica una mesura similar. A la UE, el departament només té constància que es faci pagar als països bàltics.