L’Estat preveu licitar a l’octubre el projecte constructiu per al desdoblament d’un tram de 2,8 km de l’R3, entre Mollet i Parets del Vallès. Ho ha anunciat aquest divendres la ministra de Transports, Raquel Sánchez, qui també ha detallat que el projecte inclou el trasllat de l’estació de Mollet a una zona cèntrica de la ciutat, una demanda històrica de l’Ajuntament per integrar la línia al municipi i captar més viatgers. Segons la ministra, “es tracta d’un projecte molt treballat, adaptat a les necessitats del territori. Factible, realista i que millora el funcionament del transport públic”, ha subratllat la ministra. Els treballs tindran un cost aproximat de 80 MEUR. L’Estat vol que el desdoblament total de l’R3 sigui realitat l’any 2030.
L’Ajuntament de Mollet i el ministeri de Transports han anunciat aquest divendres que el desdoblament de l’R3 a Mollet es farà sense soterrar les vies. Ara bé, sí que es preveu una nova estació més cèntrica, situada a l’entorn de la Rambla Nova, uns 750 metres al nord de la posició actual. En aquest tram, es construirà un viaducte d’uns 350 metres de llarg. Serà completament permeable per sota i, per tant, permetrà travessar per qualsevol lloc. L’estació estarà situada a sota del viaducte i l’accés a les andanes, situades al damunt, es farà a través d’ascensors o rampes mecàniques.
El trasllat de l’estació permetrà captar més viatgers. A més, també es refarà la integració urbana de tot el traçat ferroviari i s’obriran passos amples i amb “perspectiva de gènere” que garanteixin la seguretat dels usuaris. En aquest sentit, una de les intervencions destacades és la cobertura de part de la “trinxera” ferroviària que hi ha a la zona del cementiri del poble. Allà es preveu tapar una hectàrea de vies aprofitant el desdoblament.
Tot plegat, s’ha de plasmar en un projecte constructiu que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es compromet a licitar a l’octubre. L’empresa que guanyi el concurs tindrà uns 20 mesos per desenvolupar-lo. A partir d’aquí, ja es podran licitar les obres de desdoblament.
Segons han detallat, s’ha optat per tirar endavant aquest tram de desdoblament a través d’un projecte executiu i no d’un estudi informatiu, que allarga el procés de tramitació uns quatre anys.
Històricament, Mollet havia reclamat que el desdoblament de l’R3 a la ciutat es fes soterrant les vies, però ara l’Ajuntament s’avé a la proposta perquè inclou mesures d’integració urbana del tren.
El desdoblament total de l’R3, a l’horitzó
El ministeri espera que el desdoblament de tota l’R3 entre Vic i Barcelona permeti retallar la durada de trajecte uns 20 minuts. L’Estat vol que això sigui realitat l’any 2030.