Des de l’any 2010, l’Estat espanyol només ha executat la meitat dels pressupostos destinats a Rodalies. Així ho constata el Govern a través de l’informe que aquest dimarts, 10 d’octubre, ha presentat la conselleria d’Empresa i Hisenda, en el qual s’avalua el grau d’execució dels pressupostos de l’Estat a Catalunya. L’estudi posa de manifest que “les inversions ferroviàries són les principals víctimes de la reiterada inexecució dels pressupostos de l’Estat a Catalunya”, lamenta l’executiu català.
En concret, el govern espanyol ha deixat d’invertir 3.639 milions d’euros pressupostats en les dues empreses públiques entre els anys 2010 i 2021. Des de l’any 2013, el primer any des del qual es poden fer comparatives amb tot el sector públic a Catalunya amb dades homogènies, el 72% del total d’inversions previstes a Catalunya i que no s’han executat corresponien a actuacions relacionades amb Renfe i Rodalies.
Gairebé 4.400 milions d’euros sense executar a Catalunya des del 2013
Segons s’exposa a l’informe, l’Estat ha deixat sense executar 4.398 milions d’euros que estaven pressuposats a Catalunya des del 2013, dels quals 3.199 milions corresponien a les inversions ferroviàries. En altres paraules, “aquests 4.398 milions que no han arribat signifiquen que l’Estat tan sols ha executat de mitjana el 61% del previst a Catalunya des de l’any 2013″, unes xifres que fan encara més real l’espoli fiscal que fa anys que els partits independentistes denuncien.
Per si això no fos prou, i tal com va denunciar la consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas, el govern espanyol encara no ha publicat les dades referents al conjunt del 2022, tot i que estava prevista que es fes el passat 30 de maig. Fins ara, la Hisenda espanyola només ha mostrat les dades d’execució del primer semestre del 2022, quan tan sols es van invertir el 15,7% dels recursos pressuposats.
“Són unes xifres insultants”
La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, ha criticat que les xifres exposades per la conselleria d’Economia i Hisenda “són insultants” pel conjunt de catalans i catalanes que cada dia fan servir Rodalies malgrat els retards i incidències greus que registra cada setmana. “Com més dades sabem, més gran és la magnitud de la tragèdia”, ha afegit Vilagrà, tot constatant que “no anem bé”.
A ulls de la consellera, les xifres expliquen “els retards absoluts” en la xarxa ferroviària catalana, i refermen la voluntat d’ERC perquè el govern espanyol traspassi la gestió del servei de Rodalies a la Generalitat, una demanda històrica que arran de les últimes informacions i de les eleccions generals del passat juliol ha cobrat més força que mai. Vilagrà ha avisat que les infraestructures seran una “complicació” per a la investidura de Pedro Sánchez si no es resolen les deficiències i la manca d’execució pressupostària actuals.
“L’Estat s’hi ha d’esforçar més, el PSOE s’hi haurà d’esforçar més, perquè si no això serà un element que l’allunyarà de la seva investidura” ha advertit Vilagrà.