Les universitats catalanes que imparteixen estudis de màster, tant privades com públiques, ignoren completament la llengua catalana i prioritzen fer les classes en castellà o anglès, segons revela el 324. Malgrat que les universitats catalanes van comprometre’s a enfortir la llengua en el sistema universitari a través d’un pla especial, aquest ni s’ha implementat als estudis de màster ni ha tingut resultats, ja que només el 37% de les hores de docència s’imparteix en català, davant un 69% que són en castellà.
La Universitat Oberta de Catalunya és la universitat que més hores de docència en català imparteix als màsters, més del 92%; d’altra banda, la Universitat Abat Oliva ni tan sols arriba a l’1% d’hores de classe de màster en català. L’esfereïdor reportatge de la televisió pública revela que, a banda de la UOC, només hi ha cinc universitats en què el català supera el 50% de la docència: la Universitat Autònoma de Barcelona (69,81%), la Universitat de Girona (64%), la Universitat de Lleida (54%) i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (52,3%).
La mitjana d’hores de docència de màster impartides en català se situa en el 37%; universitats com la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat de Barcelona (24%), la Universitat Pompeu Fabra (22%), la Universitat Internacional de Catalunya (16,7%) o la Universitat Ramon Llull (15%) han quedat per sota de la mitjana. L’única que l’ha superada però que, així i tot, no assoleix el 50% és la Universitat Rovira i Virgili, amb un 37,70% d’hores de classe de màster en català.
Aquestes dades, extretes d’una investigació periodística, xoquen frontalment amb el compromís d’enfortir la llengua adoptat el 2022. Aquell any, totes les universitats (públiques i privades) van signar el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca de Catalunya; aquest full de ruta buscava garantir un equilibri entre les llengües als graus i als màsters. El pla preveia que, aquest curs 2024-2025, s’arribaria almenys a la meitat d’hores de docència en català en el 40%, fet que no s’ha complert ja que les sis que no assoleixen el 50% tampoc arriben a la xifra requerida.