Les societats científiques de l’Institut d‘Estudis Catalans (IEC) insten el Departament d’Educació a “retirar” la proposta de fusionar al batxillerat física i química en una sola assignatura, d’una banda, i unificar biologia i geologia amb ciències ambientals, de l’altra, a partir del proper curs. En un comunicat, alerten que reduir continguts científics que ajuden a entendre el planeta, la biodiversitat i la salut és “pregonament errat” i, a més, posen el focus en el context actual d’increment dels discursos pseudocientífics i resultats “mediocres” en competència científica en avaluacions internacionals. Les societats demanen que la planificació educativa sigui feta per persones “amb coneixement i sensibilitat cap a les matèries”.
Les sotasignats del comunicat, fet públic aquest dilluns, són la Societat Catalana de Química; la de Biologia; la de Física; la de Tecnologia; la de Matemàtiques; la Institució Catalana d’Història Natural i la Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica.
Aquestes societats científiques alerten que la proposta curricular, que implica perdre hores d’aquestes assignatures, “contradiu l’objectiu d’una formació científica mínima”. Les signants del comunicat demanen “reformular el currículum d’una manera coherent i consensuada” i ofereixen el seu assessorament com a societats científiques perquè les decisions es prenguin amb rigor.
“És imprescindible mantenir un currículum coherent que garanteixi una formació científica robusta per a futurs professionals i ciutadans crítics capaços de prendre decisions informades”, adverteixen, i qualifiquen la reducció d’hores d’“inacceptable”.
Aquestes societats reivindiquen el valor del coneixement científic: “Si els joves no adquireixen coneixements bàsics sobre com funcionen la Terra i els organismes que hi habiten, mai no podran valorar-los prou, ni entendre la importància de preservar-los”.
“Sense nocions adequades de física i química, tampoc no comprendran la necessitat d’un medi ambient equilibrat per a frenar el canvi climàtic i mantenir el planeta habitable”, continuen, i afegeixen que sense les matemàtiques els joves no podran “descriure el món” ni “utilitzar els models matemàtics en la resta de ciències bàsiques, experimentals o socials”.
El Departament d’Educació ha posat en els darrers dies sobre la taula canvis curriculars en el batxillerat per adaptar-se a la llei estatal LOMLOE després d’un requeriment del Ministeri, que vol unificar el batxillerat a nivell estatal. Els canvis previstos van generar moltes crítiques a nivell social i polític i la consellera Esther Niubó va comprometre’s, poc després que transcendissin, que garantiria que la literatura catalana i la castellana es mantindrien com a modalitat al batxillerat, ja que s’havia plantejat reduir-les a una optativa de primer. Pel que fa a les assignatures científiques, Niubó va dir que convocarien a principis de gener experts i col·legis científics per abordar com mantenir les mateixes hores de les assignatures fusionades al batxillerat.