Edició 2467

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 27 de abril del 2025
Edició 2467

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 27 de abril del 2025

Les conseqüències de l’espoli fiscal: els catalans necessiten 8,4 anys, i els balears 13,5 anys, del seu salari íntegre per un habitatge de segona mà

A la resta de l'Estat, la mitjana se situa en 7,1 anys

|

- Publicitat -

Noves proves demolidores que demostren les nefastes conseqüències de l’espoli fiscal perpetrat per l’Estat espanyol als Països Catalans. Mentre el comptador de l’espoli fiscal no para de créixer, i les inversions espanyoles disminueixen en comparació amb Madrid, les butxaques dels catalans i catalanes continuen buidant-se, fet que impedeix accedir a drets bàsics com és l’habitatge. Els Països Catalans només guanyem a l’hora de batre rècords; aquesta vegada, com la regió d’Espanya que més anys de sou brut íntegre ha de destinar per comprar una vivenda de segona mà.

Publicitat

Segons revela un informe conjunt de Fotocasa i InfoJobs, un treballador català hauria de destinar el sou brut de 8,4 anys íntegres per poder accedir a un pis de segona mà. Una xifra que es manté des del 2023 i que supera de llarg la mitjana espanyola, situada en 7,1 anys. En el cas de les Illes Balears, els treballadors han de destinar 13,5 anys del seu sou per a accedir a una vivenda de les mateixes característiques.

La situació és especialment dramàtica a la demarcació de Barcelona, on es necessitarien 9,1 anys de salari brut per comprar un habitatge, i a Girona, on es necessiten 8,5 anys de sou íntegre. Per comprar un habitatge de segona mà a Tarragona fan falta 5,8 anys de salari íntegre, i només Lleida se situa per sota de la mitjana estatal, amb 4,5 anys. Aquestes dades, però, només contribueixen a retratar encara més el desequilibri territorial que pateix Catalunya, amb dues capitals de comarca oblidades en termes d’inversió, infraestructures i transports, i dues capitals que no poden donar resposta a l’enorme demanda.

L’anàlisi s’ha fet a partir de les dades de mitjanes de salaris recollits per les ofertes de feina a Infojobs i també amb la mitjana dels preus dels pisos publicats a Fotocasa (en un immoble tipus de 80 metres quadrats). D’aquesta manera, els sous recollits per la plataforma eren de 26.951 euros anuals, cosa que suposen uns 2.246 bruts mensuals en 12 pagues. D’altra banda, el preu del metre quadrat el desembre del 2024, segons Fotocasa, era de 2.824 euros.

Segons dades proporcionades per la Generalitat el 2023, a Catalunya el salari brut mig és de 30.515 euros; tanmateix, els majors de 65 anys són els que perceben ingressos més alts, mentre que els joves d’entre 16 i 29 anys amb prou feines superen el llindar dels 20.000 euros anuals. Les persones d’entre 45 i 64 anys tenen un sou de 34.272,17 euros bruts anuals. Tot i que els salaris (excepte pels joves) superen la mitjana de l’informe, cal tenir presents les taxes i impostos que paguem els catalans pel fet de ser-ho, i que no es graven a altres parts del territori espanyol.

Aquesta desigualtat estructural no és fruit de la casualitat, sinó d’un model centralista i injust que castiga les economies productives com la catalana i impedeix que es pugui respondre als grans reptes socials amb recursos propis. Els efectes de l’espoli fiscal són ben palpables: mentre es continua aportant com una economia rica, es viu com una societat empobrida.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí