El cas de discriminació lingüística protagonitzat pel gegant del comerç Amazon ha posat en relleu com una multinacional amb tant poder com aquesta pot ignorar la llei, així com els drets lingüístics i els drets dels consumidors d’un país, per imposar la seva manera de fer. Un comportament que partits com Junts no pensa tolerar, i que ha dut la formació a demanar explicacions al Govern, a la conselleria d’Interior, a la d’Empresa, i a l’Agència Catalana del Consum.
Amazon va discriminar lingüísticament un client que va ser víctima d’un frau a través de la seva pàgina web. En queixar-se, el servei d’atenció d’Amazon va demanar-li que interposés una denúncia per tal de poder tramitar la seva queixa. Quan el client va presentar la denúncia que havia posat davant els Mossos d’Esquadra, Amazon va rebutjar-la frontalment perquè estava escrita en llengua catalana, reclamant-li que tornés a presentar-la en castellà si volia que la companyia l’ajudés.
Durant la sessió d’aquest dimecres al Parlament, Junts ha registrat un seguit de preguntes en les quals reclama als departaments d’Interior i d’Empresa i Coneixement i a l’Agència Catalana de Consum si “pensen fer alguna actuació legal davant la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants”. També pregunta al Govern quines mesures pensa adoptar després de la discriminació lingüística perpetrada a mans d’Amazon.
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va adreçar el cas a través de Twitter, on va dir que la negativa d’Amazon a admetre una denúncia en català “és, senzillament, vergonyós i inacceptable“. Elena va concloure el missatge exigint a la multinacional una “rectificació immediata”.
Que @Amazon no accepti una denúncia de @mossos escrita en la llengua del país és, senzillament, vergonyós i inacceptable.
Exigim una rectificació immediata.https://t.co/Cu4XEIDB06
— Joan Ignasi Elena (@joanignasielena) November 27, 2023
El cas va denunciar-lo públicament l’ONG del català Plataforma per la Llengua, que ja s’ha posat en contacte amb l’Agència Catalana del Consum, que és l’autoritat competent, perquè respongui davant aquesta vulneració dels drets lingüístics dels catalans i dels consumidors. Lamentablement, i tal com exposa l’entitat, aquesta no és la primera vegada que Amazon vulnera els drets lingüístics dels catalanoparlants, sinó que és una pràctica sistemàtica. Només aquest any 2023, la Plataforma ha rebut vuit queixes per discriminacions lingüístiques d’Amazon, tres de les quals per la negativa de l’empresa a atendre comentaris i/o acceptar documents en català.
Amazon també incompleix el Codi de Consum de Catalunya perquè no emet factures ni etiqueta productes en llengua catalana, un fet que incompleix el Codi de Consum de Catalunya. La pàgina web tampoc no disposa d’una versió en català, només un apartat on hi ha la informació legal, les condicions d’ús i venda, els drets legals del client, la privacitat i altres avisos legals.