L’oficina parlamentària de Junts a les comarques gironines considera “un insult a la intel·ligència” i “una broma de mal gust” la inversió prevista a la xarxa ferroviària i carrega contra les “deficiències” del servei que pateixen els usuaris de la demarcació. “Rodalies és absolutament un desastre, però també afecta els trens de mitja distància, els regionals i també els d’alta velocitat”, ha afirmat el diputat al Parlament Salvador Vergés. Junts reclama un traspàs “integral i immediat” de “tots els serveis ferroviaris que operen a Catalunya” i que “vagi de la mà” de Ferrocarrils de la Generalitat. A la demarcació, insten a apostar per l’ample europeu per a mercaderies, impulsar el tren tram i una connexió a Europa a través de la Cerdanya.
L’oficina parlamentària de Junts a les comarques gironines, encapçalada pels diputats al Parlament, Salvador Vergés i Maria Àngels Planas; la diputada al Congrés Marta Madrenas i el senador Joan Bagué, han afirmat aquest divendres que la xarxa ferroviària i el servei que reben els usuaris de la demarcació ha arribat al límit i és “absolutament inadmissible” que tant la Generalitat com l’Estat no hi posin remei.
Vergés ha remarcat que les “deficiències” afecten tant la xarxa de Rodalies com els trens de mitja distància i l’alta velocitat: “Això vol dir que hi ha gent que està perdent jornades de treball, classes a la universitat o a les escoles o cites al metge. Afecta el dia a dia dels ciutadans”. Junts carrega contra el president del Govern, Salvador Illa, però, sobretot, fa responsables de la “inacció” la consellera Sílvia Paneque i el secretari general de Mobilitat, Manel Nadal: “Com a gironins és paradoxal que no cuidin molt específicament el servei ferroviari de les comarques de Girona”.
De fet, ha descrit com “un insult a la intel·ligència” i “una broma de mal gust” l’anunci de 77 milions d’euros d’inversió per a la xarxa de Rodalies: “Davant les magnituds de la inversió colossal que fa falta a la xarxa ferroviària catalana, i també a la de Girona, parlar d’aquests diners és lamentable”. Junts remarca que el dèficit per la falta d’inversió estatal supera els 40.000 milions d’euros i sosté que això és el que ha provocat l’estat “lamentable” actual de la xarxa i del servei.
Per això, els diputats i senadors de Junts reclamen un traspàs “integral i immediat” de tota la xarxa ferroviària, amb la dotació econòmica que correspon i amb una gestió “100% catalana” que deixi fora Renfe i impliqui Ferrocarrils de la Generalitat. Salvador Vergés creu que el traspàs de Rodalies tal com s’ha plantejat és “de pa sucat amb oli”.
A banda d’acabar amb les “deficiències” actuals, Junts exposa que també exposa que estaran amatents al segon tall de l’R3 previst per a la primavera que, tot i que no és a les comarques gironines, implica els usuaris del Ripollès i la Cerdanya. També aposten per “continuar més enllà” i “connectar amb Europa” arribant fins a Puigcerdà i estenent l’ample de via a través de l’enllaç amb la Tor de Querol. “I que a partir de Puigcerdà hi pugui haver també un ramal que vagi cap a la Seu d’Urgell i cap a Andorra perquè l’R3 sigui una infraestructura troncal”.
Els parlamentaris també reclamen “accelerar” els estudis del tren tram Olot-Banyoles-Girona i el de la Costa Brava i l’enllaç amb alta velocitat a l’Aeroport de Girona: “Les obres sembla que finalment començaran, però hem estat anys i anys reclamant-les perquè és una infraestructura cabdal per al desenvolupament econòmic i social de les comarques gironines”.
Mercaderies
En l’àmbit del transport ferroviari de mercaderies, Junts situa com a prioritats l’ample europeu a Girona i fer una línia específica (i que no sigui un tercer fil) fins a Portbou (Alt Empordà), passant per Vilamalla. “Defensem, com hem fet sempre, el corredor mediterrani, que és l’opció per evitar col·lapsar encara més els serveis de Rodalies”.
Junts exposa que “hi ha molts projectes per tirar endavant” per “transformar el territori i no només resoldre les deficiències” i critica el paper “sotmès, submís i somort” del Govern. Vergés situa el ple monogràfic sobre infraestructures com la següent cita al calendari per tornar a “pressionar” el PSC i arrancar compromisos sobre infraestructures “cabdals”.